Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

25. januar 2002

PLO og Pengene?
18. JAN. – Uffe Nissen forsøger med fri fantasi og sammenblanding af »facts« fra kilder, hvoraf nogle må betegnes som endda noget tendentiøse, at give et overskueligt indblik i pengestrømmene mellem palæstinenserne, PLO, Arafat og et hav af uafhændelige netværk. Udover min store skepsis overfor den slags »sandfærdigheder« serveret af og med kilder, som »har et budskab« at ville sige, skal jeg ikke kommentere videre. Jeg arbejder fortiden med historiske materialer fra besættelsestiden og jeg kan ikke undgå at tænke på: Hvad kunne en modstandsgruppe som Holger Danske eller – Frihedsrådet ikke have udviklet sig til, hvis besættelsen her havde forsat 50 år, som i Palæstina? Og hvor skaffede man de nødvendige midler fra?

Bent Brogaard
Provstevænget 5,
8464 Galten

Angreb på transportforskning
18. JAN. – Mange mennesker tror tilsyneladende, at nedlæggelse af råd og nævn blot betyder at forskere m.fl. nu kan bruge tiden på at skabe endnu mere viden fremfor at rende til møder, eksempelvis journalist Erik Svarre i et debatindlæg den 17. januar.
Det er en misforståelse, ihvertfald når det gælder nedlæggelse af Transportrådet. Rådet bevilliger efter kvalificeret vurdering penge til transportforskning på universiteterne, bl.a. til undertegnede. P.t. er ca. 25 forskere finansieret af Transportrådets bevillinger. Hvis disse bevillinger forsvinder, så forsvinder langt det meste af transportforskningen på universiteterne, og de pågældende forskere får enten anden beskæftigelse eller bliver arbejdsløse. Nedlæggelse af Transportrådet vil altså resultere i mindre – og ikke mere – viden.

Claus Hedegaard Sørensen ph.D., adjunkt, Roskilde
Universitetscenter

Ondt af Glistrup
18. JAN. – Man kan godt få lidt ondt af Glistrup, som åbenbart troede, han kunne begå sig i valgkampen. Og så oplever vi ham som en engageret med træt gammel mand, som sprogligt falder helt ved siden af. Alligevel må man betragte ham som en succes langt ud over det almindelige. Der findes ingen enkeltperson, som når ham til anklerne som ophavsmand til den situation, vi er endt i. Men det gør ondt at se ministre, som hører til i en anden klasse, bruge deres politiske karriere på at forsvare denne ærkepopulist.

Henry Jensen
Odinsvej 18
Vildbjerg

Fogh laver ikke en Blair
18. JAN. – Der er mange, der – lidt hånligt – kalder Anders Fogh for Danmarks Tony Blair. Kan I
ikke se, det er Putin, han efterligner?

Torben Jacobsen
Huslodsvej 72
7000 Fredericia

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu