Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
25. januar 2002


Licensfinansierede bryster
Licensfinansierede silikonebryster trækkes der for tiden lod om i Go’ aften Danmark. En rimelig opfølgning på seersuccesen må være lodtrækning om penisforlængelse til mænd, der heller ikke føler, at de kan leve op til de kropsidealer, vi konstant påtvinges af medierne og nu i ekstrem grad på TV2.

Hanne Bille
Sofiegade 1, Kbh.K

Rettelse
Læserbrevet »Hykleriet om EU’s asylpolitik«, der blev trykt i gårsdagens avis, er ikke som anført skrevet af Ole Krarup, men af Lars Pedersen, der er assistent for Ole Krarup. Vi beklager fejlen.
Red.

Luk Kirkeministeriet
17. JAN. - Der fokuseres alt for meget på religionerne. Resultatet ses i polariseringer, som skaber modsætninger, had og krige. Med et dansk ønske om et multietnisk samfund kan vi, med vor grundlovssikrede ret til religionsfrihed, passende lade det være en helt privat sag, hvilken religion borgerne vil dyrke. Uden statens indblanding kan de religiøse grupper benytte forsamlingsfriheden og oprette foreninger, hvor medlemmerne ved direkte betaling afholder drift og vedligeholdelse af bygninger samt lønning af personale, som for folkekirkens vedkommende inddrives gennem den nuværende lokale kirkeskat og landskirkeskat, et beløb på ca. 3,5 mia kr.
Ønskes folkekirken (den evangelisk-lutherske kirke) videreført som vor kulturelle arv, overlever den måske, for 86% af den danske befolkning tager vel ikke fejl? Staten kan overdrage kirkens formue til foreningen (inkl. ejendomme: mere end 6 mia kr.), luk kirkeministeriet og spar ca. 500 mil kr. om året. I medgift slipper vi for, at der udnævnes en sekterisk kirkeminister, som skaber ufred i egne og andre religiøse rækker, en risiko, som desværre ikke var så fjern. Genindfør religionshistorie i skolerne så borgerne kan lære at leve sammen med respekt for den personlige filosofi.

R. Zorn
Bannebjergvej 14, Græsted

Fatal trafikpolitik
17. JAN. – Trafikministerens nye forslag til en motorvejsforbindelse mellem Herning og Vejle afslører (igen) regeringens fatale trafikpolitik. Og den tidligere regerings bud på en motortrafikvej mellem Herning og Brande viser, at trafikpolitik i Folketinget er et valg mellem pest og kolera.
Det trafikpolitiske mål har været at fremme erhvervsudviklingen i det midtjyske område. Problemet er, at de trafikpolitiske forslag vil hæmme erhvervsudviklingen i regionen. En ensidig udbygning af motorvejsnettet i det midtjyske vil gøre det svært i fremtiden at tiltrække kapital til banetransportstrukturen i det tyndt befolkede område og dermed vil fremtidens godstransport blive fastlåst som vejtransport. Vejtransport er smidig og hurtig, men hurtig godstransport er ikke en betydende konkurrenceparameter, og samfundsøkonomisk er godstransport på asfalt den dårligst tænkelige løsning. De jyske fabrikanter kommer til at betale dyrt for regeringens hellige køer.
En del af forklaringen på denne jyske elendighed (udover Svend Heiselberg) er, at ministeriets transportøkonomer definerer transportarbejde som transporteret vægt gange antal km fra pålæsning til aflæsning. Hverken returkørsel, uudnyttet kapacitet eller forskelle i skatteafskrivning på materiel indgår i sammenligningerne mellem godstransport på bane og vej.

Ole Munk
Nørre Søgade 23, Kbh. K

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her