Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

23. januar 2002

Dumpekarakter
Det er slående, at dem der helst vil have, at de der vil være danskere, skal op til eksamen, er dem der nok selv vil have sværest ved at bestå.
Dem jeg har mødt, der stemmer på Dansk Folkeparti, ville aldrig bestå.

Torben Ethelfeld

Bravo Mr. Jardx
Ingen fattighjælp til fremmed havn. Den højteknologiske industri vånder sig med »tynde« ordrebøger: Ude af øje – ude af sind sir et gammelt ord. Viden er out – kunnen er in. Med regnebræt og udenadslære. Ud med alle de ’slipseløse’ professorer! Når danskere er danskest – og fremmed – syv års Fimbulvinter venter, og må i tålmod lære – å: »S’sejle’s s’op aj åen’s« å: »D.e.e.y.l.« synge på et ben kunne! Bravo Mr. Jardx. Pulten venter.

Bent Brogaard, Provstevænget 5, Galten

Ideologiernes og historiens død
15. JAN. – Postmodernisme er et omdiskuteret begreb, der ivrigt er blevet brugt (og misbrugt) af flere debattører. I Information den 11. jan. sidestiller Christopher Morgenstierne (CM) således begrebet med ideologiernes og historiens død, hvilket han sidenhen fører ad absurdum med henvisning til så forskellige ideologiers (zionisme, materialisme og magtens ret) fortsatte aktualitet.
At postmodernismen er lig ideologiernes og historiens død er ofte blevet hævdet før, hvilket dog ikke gør det mere sandt, og det kan derfor synes rimeligt at søge tilbage til en af kilderne; nemlig Jean-Francois Lyotards bog Viden og det postmoderne samfund fra 1979.Her er der ikke tale om ideologiernes død, men derimod om to store legitimeringsfortællingers krise; den spekulative og emancipatoriske store fortælling. Der er med andre ord ikke tale om alle fortællinger overhovedet (eller for den sags skyld ideologier) eller om, at de er døde; de er i krise. Der kan således være andre ’store fortællinger’, der ikke er i krise, hvilket problematiserer CM’s ligefremme afvisning af det postmoderne syn.

Morten Timm
Vennemindevej 10, 1.th.
2100 Kbh. Ø

Langt fra sandheden
16. JAN. – Man kan normalt springe Nils Villadsens læserbreve over. Hans frasefyldte had til jøder i al almindelighed og til Israel i særdeleshed kender man til bevidstløshed. Men i sin kommentar til Sofie Baks kronik om jødeaktionen oktober 1943 dukker mit navn pludselig op. Jeg ved ikke, hvordan jeg har gjort mig fortjent til den ære at blive negativt omtalt af Villadsen, for jeg var ikke nævnt i Sofie Baks kronik.
Af hensyn til læsere, der ikke kender til Villadsens manglende troværdighed, så må jeg nok fastslå, at jeg bliver påduttet to synspunkter, som kun eksisterer i den herres fantasi. Dels hævdes det, at jeg skulle bevæge mig ind i en offerrolle overfor dem, der hjalp mig, da det gjaldt mit liv. Dels påstås det, at jeg agiterer for brug af tortur over for palæstinensere. I begge tilfælde er det modsatte tilfældet, og man må påny overraskes over det talent til at bevæge sig langt fra sandheden, som Villadsen besidder.

Bent Melchior
Frederiksborggade 27
1360 København K

Top, Louise Frevert!
16. JAN. – Hvor er det dejligt, at Dansk Folkeparti (indlæg af Frevert den 16. januar) vil støtte de undertrykte muslimske kvinder. Det første, man passende kunne gøre var, at ændre loven, så kvinder, der ikke er danske statsborgere og som lever i voldelige parforhold her i landet, kun har valget mellem at blive udvist til en uvis skæbne eller blive i det voldelige forhold i årevis.
Jeg er sikker på, at Enhedslisten gerne vil formulere forslaget for Dansk Folkeparti.

Gunna Starck,
Enhedslistens Kvindeudvalg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu