Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
23. januar 2002

Utilstedelig forskelsbehandling
18. JAN. – Regeringen vil nu hjælpe sine etniske borgere i arbejde og har derfor halveret bistanden. Så kommer der nok rigtig gang i beskæftigelsen!
Men hvad ligner det at favorisere landets nye borgere på den måde? Hvad med alle de andre grupper, der heller ikke kan få job, f.eks. de grånede hoveder – har I glemt dem? Regeringen må hellere berede sig på at denne ubegrundede forskelsbehandling vil blive mødt med et tordnende folkekrav: ’Nedsat bistand til alle!’

Eva Bertram
H/F Engly 10
2300 S

Fyr Lomborg
16. JAN. – Den 9. januar havde fhv. professor ved University of California, Michael Soulé, et læserbrev om Lomborg, som slutter: »Jeg må konkludere, at Lomborg ikke opfører sig som en akademiker. Han må være en belastning for Aarhus Universitets gode navn og rygte.« Universitetet har to gange tidligere skandaliseret sig selv ved uakademisk opførsel. Først som ejer af den utroligt svinske kemikaliefabrik Cheminova og siden som videnskabelig anbefaler af et virkningsløst tandrensnings-middel fra tyggegummi-fabrikken Dandy. Altså to landsdækkende Århus-historier og nu den globale om Bjørn Lomborg, der giver den som lille, uskyldig dreng i Kejserens nye Klæder, mens han i virkeligheden er kejseren selv, der bilder verden ind, at han mestrer alverdens viden. Han er hverken geni eller gal, som den borgerlige presse siger. Han er bare så smart, at han fortæller, hvad alverden helst vil høre, og det tjener han tykt på i sin orlov fra Aarhus Universitet med dettes gode navn og rygte som dække for dårlig og uakademisk opførsel. Hvornår vågner Aarhus Universitet op og fyrer Lomborg?

Bent Windeløv
Tranbjerg

Frihed for Loke såvel som for Thor
15. JAN. – I endnu et indlæg i debatten om anmeldelserne af Bjørn Lomborgs bog (Information den 9. januar) slutter Michael Soulé, prof. emer., Univ. Calif., Santa Cruz, med at »Han må være en belastning for Aarhus Universitets gode navn og rygte«. Umiddelbart er jeg selvfølgelig enig. Men på den anden side har vi jo også det berømte danske frisind med »frihed for Loke såvel som for Thor«. F. eks. har vi jo i årtier haft en erklæret nazist som lektor ved AUC. Også han er blevet accepteret, formentlig fordi han trods sine meninger er en god videnskabsmand og lærer indenfor sit fag.
Det er og bør altid være frit for enhver i Danmark at kunne give udtryk for sine meninger,
så længe det ikke strider mod dansk lov. Det bør derfor også være frit for Lomborg at give udtryk for sine politiske synspunkter i den form, han ønsker det. Jeg håber dog, at han er mere troværdig som videnskabsmand og lærer indenfor sit eget fag, statistik, end han er det som miljøsagkyndig. Men hvis nu Miljøministeren tager ham i sin favn, er det jo da ikke længere bare Aarhus Universitets gode navn og rygte, der er belastet i udlandet.

Simon Lægaard
Ryvej 9, Galten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her