Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. januar 2002

Hvoraf denne mistillid?
19. JAN. – Hvoraf denne mistillid? spørger Allan Nørgaard Andersen den 15/1, idet han beskriver sin ’ærkedanske’ mors modvilje mod at opholde sig i venterum sammen med en muslimsk familie. Nu vil jeg så bede ANA tænke over, hvordan det vil være – i stedet for at overgive dig til en opgivende holdning overfor din mor og hendes følelser – at respektere, at de følelser hun har er ægte og virkelige for hende. Hvordan vil det være at interessere dig for – ikke hvorfor, men hvordan hun egentlig oplever det mens hun står og venter udenfor? Hvordan vil det være at respektere, at hun har følelser, hun ikke kan redegøre for eller begrunde? Hvordan vil det være at lytte til hende uden at fordømme, at lade hende udtrykke sin frustration, at møde hende med din interesse for hendes følelser? Det er slet ikke vigtigt, om du er enig med hende eller ikke. Det vigtige er, at hun bliver hørt på sine egne præmisser.
Jeg er ikke i tvivl om, at Jean Fischer med sin kommentar, som du henviser til, efterlyser denne respekt og imødekommenhed blandt den såkaldte elite. Og så står der ikke et eneste ord om, at denne respekt og imødekommenhed ikke skulle gælde alle, både i og udenfor venterummet. Selvfølgelig gælder den alle. Men ofte udlægges det sådan, at hvis X insisterer på at lade Y komme til orde med sin frustration, så er X pr. definition enig med Y. Punktum. Og den udlægning flytter debattens fokus og ødelægger enhver ordentlig meningsudveksling.
Når vi nu skal videre fra denne mudrede bane, så synes jeg vi alle skal øve os i at blive bedre til at lytte åbent til dem vi tror vi er uenige med. Hold fokus på bolden. Og så er det i grunden ikke så vigtigt at grave i årsagerne til at nogle nærer mistillid til andre. Det er meget mere frugtbart sammen at finde frem til, hvordan vi gerne vil have det skal være fremover.

Lone Korsbæk
Enighedsvej 26, Sorø

Der er nu flertal for ligestilling
19. JAN. – Information bragte forleden et indlæg fra Louise Frevert (DF), hvor venstrefløjen i almindelighed og kvinderne i særdeleshed, efterlyses i den fortsat nødvendige og aktuelle kamp for reel ligestilling. Og SF hilser da Freverts udmelding velkommen – ikke mindst i lyset af det flertal, der nu tegner sig uden om regeringen. Videnscenter for ligestilling burde dermed være reddet!
SF har just påpeget vigtigheden af, at sikre kvindens selvbestemmelsesret og retsstilling – og dermed ligestilling – i tvangsægteskaber. SF har kontinuerligt arbejdet og vil fortsat arbejde for mere ligestilling, hvad angår køn, etnisk tilhørsforhold etc. Hvis Dansk Folkeparti nu melder sig i kampen for den gode sag, tegner der sig et helt anderledes perspektiv for det parlamentariske arbejde. Vi kan måske få løftet regeringens hidtidige parlamentariske grundlag ud af populismens og ind i fornuftens sfære.

Kamal Qureshi
ligestillingsordfører for SF

Anstændighed
Der er mere anstændighed i Keld Albrechtsens skrå finger end i hele den siddende regering.

Per Berggreen
Ho Bugt Vej 57,
Billum

Bonderi
Østenvinden stinker. Brændenælderne erobrer frit land. Vandet er giftigt. Verden bliver grøn af alger. De laver suppe i mit badevand. Bunden vender. Fiskene dør. Fiskerne forsvinder. Svinene lider. Negrene sulter. Vi dør af rullepølsen og flæskestegen.

Ingolf Pedersen,
nabo til svinebaron,
Malling

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her