Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
19. januar 2002

Banan-Brian
På en transmitteret pressekonference har regeringen oplyst, at det fremover vil være en forudsætning for at blive dansk statsborger, at man behersker det danske sprog. Baggrunden er, ifølge den fungerende justitsminister, at statsborgerskabet er »et privilegie«. Vi glæder os til at se ham på den næste
bananbåd.

Erwin Neutzsky-Wulff
forfatter

Stokkemetoder
14. JAN. – Kære Søren, Claus og ikke mindst Per M. Otzen. Jeres uvidenhed (i2, den 11. januar) med hensyn til grønlangkål får det til at løbe koldt ned af ryggen på en sjællænder, der har boet 20 år i Sønderjylland. Altså, lyt o lyt: Der er ikke noget der hedder et grønkålshoved – det er en stok!
Man kommer ikke kartoffelmos i den hakkede grønkål, men koger nogle melede kartofler sammen med kålen, og derpå tilføjes masse af piskefløde og smør – aldrig muskat.
I Sønderjylland kan man få glimrende dybfrossen grønkål, som er fri for væde. Jeg har ikke set den her i Nivå. Som et kuriosum kan fortælles, at til min første julefrokost i Rødekro
troede jeg, at kålpølser bestod af kål og jeg sagde lidt genert nej tak.

Birthe Bayer
Nivå

Nyborg og Lomborg
14. JAN. – Julie Albeck, du tager fejl når du den 12. januar kalder Helmuth Nyborg for »psykologiens svar på Bjørn Lomborg«.
Lomborg er uhæderlig, hans skriverier er humbug, og han vildleder bevidst. Den slags sælger desværre i store oplag. Nyborg er hæderlig og manipulerer ikke. Hans bøger sælger kun i meget små oplag. Hans forskning er ’politisk ukorrekt’, men det meste af det han har publiceret indtil nu er lødigt
og synes at være sandt. Desværre.
Nyborg påstår ikke at kvinder generelt er uintelligente. Han siger at mange blandt kvindekønnet er mere intelligente end gennemsnittet, men blot ikke helt så mange som blandt mandskønnet. Nyborgs forskning kan derfor netop ikke begrunde undertrykkelse af kvinder.
I din affekt er du endnu grovere mod det modsatte køn end Nyborg er. Det er alt for groft at påstå, at mænd generelt misbruger deres intelligens til at ødelægge verden. Se omkring dig på de personer, der kæmper sammen med dig mod motor-veje – mange af dem (måske over halvdelen?) er mænd, og flere af dem gør en enorm og helhjertet indsats. Omvendt kan man påpege at intelligente kvinder også bidrager til krig, f.eks. til biologisk krigsførelse.

Kåre Fog
Løjesøvej 15, Veksø

EU-konstruktion
15. JAN. – Det er beskæmmende for demokratiet, at SF kan gå ind for en europæisk styringskonstruktion, hvor en kommission, som en udemokratisk konstruktion, skal udstikke rammer for de enkelte landes parlamenter og lovgive via direktiver, således at det i princippet er ligegyldigt, hvilken folkevalgt regering, som sidder.
Hvis SF vil arbejde konstruktivt inden for EU, som et »Folkeparti«, så må det arbejde for at give magten tilbage til de demokratisk valgte nationale parlamenter, og for at nedlægge kommissionen. (Gælder også DF).

Michael Unna
Bjødstrup Mose 28
8270 Højbjerg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her