Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
16. januar 2002

Landsdækkende hjertestop
*Regeringen er i gang med at gennemføre et landsdækkende hjertestop. Hvorfor ikke udvide terroristbegrebet til også at dække de af regeringen (også
konservative?) så forhadte råd og nævn? Så har man jo for alvor fået has på de irriterende venstrefløjsmiljøaktives meningstyranni. Det er ikke mindre end en verdensbegivenhed at opleve at liberalisme mere og mere bliver lig med diktatur.

Kirsten Adriansen
Frederiksberg Antikvariat

Magt og Machiavelli
*Når du har magten, bør du ikke vise det, for hvis du demonstrerer den, vil andre med hang til magt få øje på dig og prøve at overvinde dig.

Hans-Henrik Ekner,
Spånagervej 2, Slagelse

SF i Europa
9. JAN. – Temaet ’SF og den europæiske venstrefløj’ optager
Informations Lars Mogensen (lam), der skrev lederen den 8. januar om kampen om SF’s sjæl. I øvrigt en debat, der nok kommer bag på mange SF’ere. Vi er faktisk en del, der mener, at vi tabte valget fordi vi var for dårlige til at fremlægge vores udmærkede politik og fordi et flertal ønskede Bent, Pia og Fogh. Ikke nødvendigvis fordi vi har en dårlig politik.
Det er interessant at læse lam’s fasttømrede opfattelse af den europæiske venstrefløj og EU. Det kan stort set beskrives i overskrifter: I Europa er venstrefløjen for, i Norden er den imod. Begge dele er forkert. Et enkelt eksempel: Da GUE/NGL (Det Forenede Europæiske Venstre/ Nordisk Grønt Venstre) diskuterede Nice-Traktaten, måtte jeg se mig selv som den eneste i gruppen, der ville stemme ja. Samtlige andre partier på den europæiske venstrefløj ville i modsætning til SF stemme nej til den traktat, der efter vores opfattelse skal bane vej for optagelsen af 12 nye lande!
Hvis vi taler om ØMU’en er partierne enige om at være imod den politik, der styrer ØMU’en. Flere parter ville sige nej, hvis de blev spurgt, og alle mener, at de – som Danmark – burde have chancen for at stemme om sagen.
Dette bare til almindelig forbrugeroplysning, så man ikke igen kan bilde de undrende læsere ind, at SF ligger fjernt fra sine europæiske samarbejdspartnere. Det er nemlig ikke sandt.

Pernille Frahm
medlem af Europa-Parlamentet for SF

Gud eller dig
9. JAN. – Replik til ’Gud eller griskhed’ af Niels Erik Søndergård den 9. januar: Noget grundlæggende kikser i din ellers udmærkede beskrivelse af verdens tilstand, og det er din påstand om årsag og virkning.
Fritænkeren og humanisten sætter sig ikke selv i Guds sted. I stedet for at rette al sin længsel og kærlighed indad – mod en gud som man ganske vist projicerer langt ude i en fjern himmel – vender humanisten sig ud mod næsten. Hvor den kristne fremhæver Jesu ord om at »hvad du gør mod disse mine små, gør du mod mig«, elsker humanisten medmennesket for den hun er, og ikke fordi hun er Guds barn. Hvor den kristne på forhånd ved hvad der er godt for medmennesket (at komme i kontakt med Gud), spørger humanisten åbent og respektfuldt: Hvad har du brug for? William Heinesen sætter forskellen på spidsen i Moder Syvstjerne« Den døende, unge mor tigger og beder om at se sit nyfødte barn, men kællingen, som passer dem begge, nægter hende det »for hendes sjæls frelses skyld«. Nu hvor hun skal dø, bør hun vende al sin opmærksomhed mod Gud.
Hvad dansen om guldkalven angår, så er den vel ikke vildere noget sted end i USA, hvor selveste præsidentens kristendom er så middelalderlig som du,
Niels Erik Søndergård, kan ønske det: Vi er oppe imod selve Djævulen. Med ondt skal ondt fordrives, og Det Gode vinder, for Gud er på vores side!

Susie Haxthausen
Nørrevangsvej 87, Rørvig
Mere debat side 10

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her