Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
9. januar 2002

Forstyrrende kendsgerninger
5. JAN. – Så har Jean Fischer igen fundet anledning til at forklare, hvorfor venstrefløjen er på afveje (den 3. januar). Der er ikke så forfærdelig meget nyt i hans kritik – venstre er højre, oppe er nede, ude er inde er det kendte omkvæd. Men en ting fik mig til at spærre øjnene op. Det drejer sig om hans kritik af venstrefløjen for i valgkampen kun at ’pippet spagfærdigt’ om u-landsbistanden. Det bliver i JF’s udlægning til endnu et bevis på venstrefløjens ynkelige forfatning, for den har ikke ’vovet at sige det fornødne: Bistanden skal mangedobles’.
Nu lader JF sig imidlertid ikke distrahere af et par forstyrrende kendsgerninger, inden han fyrer kanonen af. Således fremførte han det samme synspunkt på et møde i slutningen af november, hvor undertegnede deltog. Her gjorde jeg ham opmærksom på, at han var forkert informeret om denne sag. Både Enhedslistens Søren Søndergaard og SF’s Jørn Jespersen har begge fremført et krav om at forøgelse af u-landsbistanden. Søren Søndergaard gjorde det dels i en tv-udsendelse kort efter 11. september og siden i en pressemeddelelse. Også Jørn Jespersen fremsatte kravet i en pressemeddelelse.
JF vil gerne diskutere. Også diskutere venstrefløjen. Fint! Men forudsætningen for en god debat er, at der diskuteres på et sagligt grundlag og ikke ud fra løsagtig omgang med kendsgerningerne. Og i denne sag kunne JF, hvis han ikke havde tiltro til mine oplysninger, selv meget simpelt have undersøgt sagen ved at se på de to partiers hjemmesider.
Når JF nu igen fremturer med sin urigtige påstande, kan det altså ikke skyldes uoplysthed, men kun være et ønske om at fordreje en generende virkelighed – når den ikke passer til fantasien.

Mads Bruun Pedersen
Tyge Krabbes Vej 1
København S.

Fra socialdemokrat til vildmand?
3. JAN. – Fra at være valgkampens socialdemokratiske Blair-kopi er Venstres leder Anders Fogh Rasmussen på vej tilbage til ungdommens vildmand, fra sin berømte bog (uanset hvor mange sider, der er revet ud)? Fra kickstarten med de mange beroligende ord, julegaver og løfter om ’frihed’, synes Regeringens konturer af ny-rindalisme og (kan det nu betale sig?)/Super-liberalisering, at tage form. Alt, hvad ikke med bondeøjne kan give et synligt udbytte skal væk fra det offentlige i form af fjernelse af nævn, tilskud til kultur, -uddannelser og til den slags ’tant og fjas’. Bønder har altid haft let ved at blive ’kloge nok’, og som Erasmus Montanus’ Venstre-fader ikke helt billigede sønnens studier og gjorde ham til grin i byen, synes det nye Venstre blot at have skiftet møggreben ud med computeren, attachetasken og managementblokken. Ellers er alt som fordums tankegang, her er det jeg må kalde på en fordums stor digter der sagde: »Hvad forstand har ’bønder’ på agurkesalat?«

Bent Brogaard
Provstevænget 5, 8464 Galten

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her