Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
28. januar 2002

Viewgh igen igen
21. JAN. – Svar til Jes Stein Pedersen (Inf. den 5. jan.). Først vil jeg undskylde at jeg ikke har citeret dig korrekt. Hvad angår din kunstige distinktion, mellem forfatteren og borgeren Viewgh, så havner du i den situation at du nødvendigvis også må anse det som et ’fantastisk privilegium’ for en forfatter at have siddet i Auschwitz. Er det virkelig rimeligt at sige at forfatteren Primo Levi var heldig, og mennesket Primo Levi pokkers uheldig? Og ender du netop ikke i en romantisering af livet bag jerntæppet når du hævder at Viewgh skriver ud fra en nødvendighed mens danske (velfærds-)forfattere som f.eks. Christina Hesselholdt blot leger med former? Er eksistentielle konflikter udelukkende begrænset til samfund hvor undertrykkelse og fysisk lidelse er hverdag? Nej vel.

Morten Lassen
Ved Hegnet 1, 2100 Kbh. Ø

Foucault på dansk
21. JAN. – Rune Lykkeberg skriver i sin anmeldelse af Michel Foucaults Overvågning og straf (i2 den 15. jan.), at den danske oversætter Mogens Chrom Jacobsen »sporadisk mangler præcision i enkelte begreber«, og fremhæver derpå den gamle norske oversættelse fra 1977. Det er ikke nogen heldig manøvre, slet ikke set i forhold til det eksempel, som RL giver.
Det kapitel, som i den danske udgave hedder Eksamenen, hedder på norsk Eksamen og eksaminasjon, mens det franske forlæg har L’examen: Vil man fortolke eller lade teksten tale med sin egen flertydighed? Til sammenligning kan RL f.eks. overveje en anden kapiteloverskrift: L’éclat des supplices, der på dansk er blevet til De spektakulære pinestraffe, mens der på norsk tales om Den offentlige tortur.
Mon ikke Det Danske Center for Menneskerettigheder – hvis de kan nå det! – kan udlægge forskellen?
Endelig er det værd at føje til, at den norske oversættelse springer enkelte passager over, hvor Foucault er særligt svær at greje, mens Mogens Chrom Jacobsen forsøger at løse de gordiske knuder. Samt at den danske udgave medtager vigtige panoptiske illustrationer fra den franske original, mens den
norske har udeladt hele molevitten.
Peter Thielst
Det lille Forlag

Krigsfanger eller ej
21. JAN. – En hel leder bruger Martin Burcharth til at tage afstand fra behandlingen af krigsfanger, men tilføjer så: »Noget andet gælder al-Qaeda. De må anses for ulovlige kombattanter og nyder ikke automatisk samme retslige garantier.« Det var godt vi fik det på plads – amerikansk politik slugt råt og gylpet op igen i forargelse.
Hvornår tager Burcharth sig sammen og kører de få kilometer over til MIT og laver et interview med Noam Chomsky om dette emne? Eller er Noam Chomsky stadig bandlyst som en værdig bidrager til debatten?

Stuart Goodale
Bølshavnvej 8, Svaneke

Besyndelig kommentar
21. JAN. – Merete Ahnfeldt-Mollerups kommentar vedrørende Rigsarkivet virker besynderlig. Overførsel af dokumenter til digitale formater er langsommeligt og kostbart arbejde, hedder det. Men at hælde en milliard i den ydre glans er åbenbart ok.
Hvis man nu laver en fin bitmap skanning af de gamle dokumenter og udliciterer afkodningen af de gamle kragetæer til folk som kan tyde dem og taste dem ind som almindelig tekst (og dermed næsten ingenting fylder), kunne rigsarkivet successivt gøres tilgængeligt for alle rigets indbyggere (og verdens), samt de forskere der er interesseret i dokumenternes indhold og ikke i om der er smukke nedstreger i skriften. Det ville netop være et udtryk for globaliseret og vidensbaseret økonomi som der nævnes. Og ikke et byggeri som det beskrevne der mere lyder som noget en afgående fransk præsident ville sætte i scene.

Viggo Jensen
Rønnevej 6, Aalborg

Rigelig normalisering
20. JAN. – Jeg kan godt forstå at Israel endelig vil ud af Holocausts skygge og være en stat på egne præmisser uden overgemt sympati. Men så vil jeg gerne markere, at for mit vedkommende er det mål allerede nået.
Kopieringen af ghettoerne i Warszawa m.v., som model for palæstinensernes levesteder, under nådesløs udnyttelse af det ulige magtforhold, så palæstinenserne står uden bevægelsesfrihed eller mulighed for at tjene til det daglige brød, er fuld tilstrækkeligt for mit vedkommende: Israel behøver ikke at gå det sidste stykke ad den vej for at overbevise mig om at det er eget land med egne mål - helt på linie med Irak, Kina og Serbien.

Kim Vilstrup
Vejgård Bymidte 61, Ålborg

Henrettet
21. JAN. – Rune Lykkeberg kunne i sin Foucault-anmeldelse den 18. januar, hvor han omtaler Damiens’ spektakulære henrettelse i 1757, også have henvist til Struensees ’middelalderlige’ henrettelse herhjemme 15 år senere – spørgsmålet er dog om lægen mere havde forbrudt sig mod ægtskabsmoralen end mod enevældens lov.

Wilfried Schuhmacher
Kirkebakken 13, Gadstrup

Vores eller deres kanal
22. JAN. – Søren Nielsen postulerer i sit indlæg den 17. januar, at DRTV ikke lever op til sine public service forpligtigelser på musikområdet.
DR består af en række medier eller formidlingskanaler som tv, radio og online. Hver især har medierne deres styrker til formidling af tilbud til hele landets befolkning, ud fra idegrundlaget: ’DR – i folkets tjeneste’.
DR1 er kanalen med de brede tilbud, f.eks. Musikbutikken og Melodi Grand Prix. DR2 er kanalen for seere som er nysgerrige på livets mange nuancer, f.eks. Sigurds Ulvetime og portrætprogrammer med alt fra rock til jazz og klassisk, en fast række af operamagasinprogrammer. Og derudover Temalørdag der meget ofte har et musikalsk omdrejningspunkt såsom Abba, Beatles, de moderne Boy Bands, Händels værker, Promenadekoncert fra London, Latino musikkens historie for blot at eksemplificere nogle få.
Den traditionelle FM-radio tilbyder bl.a. P1, P2, P3 og P4 i de nuværende traditionelle radioaktiviteter, og der er flere digitale DR-radiokanaler, der henvender sig til mere specifikke målgrupper.
Det musikalske er mere dominerende i programfladerne på samtlige DR-medier, end det har været i lang tid.
Men indrømmet – det er en svær disciplin at tilfredsstille alle fuldstændigt.
(Fork. af red.)

Lars Grarup
programchef DR TV

Stort
23. JAN. – Apropos nedlæggelsen af Det danske center for Menneskerettigheder og Venstres fortsatte fremgang:
Når svinehunden fodres, vokser den.

G. Sandemann Rasmussen
Råhøjvænget 9, Viby J

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her