Læsetid: 1 min.

Langt til Varde

Respekten mellem samfundsgrupperne, som jeg kendte fra min barndomsby, er borte i dagens Danmark
Debat
30. januar 2002

Regeringen
Demokrati betyder samtale, og den mangler i de udspil, som den nye regering kommer med.
Vejen til en form for diktatur er, at man skaber en form for frygt, at man lukker omverdenen ude, skaber nationalisme, lægger viden for had og begrænser folks udgang til viden så meget som muligt.
At man fjerner alle uafhængige kritiske institutioner, at man begrænser folks rettigheder, at man begrænser pressens direkte adgang til informationerne og ministrene, at man præciserer at Danmark er for danskere, at man skaber en fælles fjende ved at lægge andre etniske grupper for had, og at ’ånd og kultur’ får et Rindalistisk fundament.
Mine røde lamper lyser kraftigere og kraftigere.
I min fødeby Varde var er to partier, Venstre og Socialdemokratiet. Stålværket var udgangspunktet for det ene parti, og landbruget for det andet. De levede i bedste forståelse og harmoni med hinanden, men der var ingen tvivl om hvem der var hvem. Begge grupper var staute mennesker, som havde hver deres udgangspunkt i et fællesskab, landbruget i andelsbevægelsen og højskolebevægelsen, og stålværket i arbejderbevægelsen.

Ånd og respekt
Hensynet til hver deres fællesskab prægede begge grupper, og ånden, den kulturelle dannelse, humanismen og respekten for demokratiet var fundamentet. Det er svært at genkende det billede af Venstre i dag, hvor egoismen og den stærkes ret tilsyneladende er mantraet. Tænk tilbage til Anders Andersen, tænk på tidligere statsminister, og FN’s flygtningehøjkommissær(!) Poul Hartling, og sammenlign dem med Anders Fogh Rasmussen… . Som gammel skolemand har jeg pt. mareridt over, at jeg på en eller anden måde har et medansvar for tingenes tilstand, og at vi tilsyneladende står midt i egoisme-samfundet. Hjælp!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her