Læsetid: 1 min.

Løbet er heldigvis kørt

Venstrefløjens kvinder synes at have accepteret lukningen af center
Debat
16. januar 2002

Råd og nævn
Det kan undre mange, at man ikke har hørt mere til venstrefløjen i debatten om ligestillingen, eller lad mig sige det på en anden måde, at der ikke har været flere kræfter, der har opponeret imod, at man vil lukke det kun et år gamle Videncenter for Ligestilling, der afløste Ligestillingsrådet.
Men hvad kunne man ellers forvente sig fra venstrefløjen. Der er ikke mange mærkesager tilbage, og tavsheden fra venstrefløjens kvindelige flertal tager jeg som en resignation overfor, at løbet er kørt, dvs. at man rent faktisk har opnået, hvad man ville. Der er åbenbart ikke mere at komme efter. Det eneste man fra venstre-fløjen kan tale om, er bedre miljø.
Heri er Dansk Folkeparti ikke enig. Vi ser meget gerne, at der kommer en debat, som handler om kvindernes egen ret til at kunne bestemme, så vi ikke længere behøver at have utvetydige bemærkninger fra venstrefløjen om, at kvinder bliver undertrykte på den ene eller anden måde. I det danske samfund er vi nået så langt, at kvinder selv må vælge, derfor ser vi med glæde på, at disse ligestillingsråd bliver nedlagt. De er ikke nødvendige længere.

Sag for venstrefløjen
Nu er det jo ikke meningen, at Dansk Folkeparti skal give venstrefløjen gode ideer, men det ville være vederkvægende at se venstrefløjen komme lidt mere op på barrikaderne, og komme med konstruktive forslag om, hvordan kvinder med anden etnisk oprindelse kunne få opbakning i tilværelsen, hvor de er blevet tyranniseret og mishandlet både psykisk og fysisk. I muslimske forhold foregår der så megen vold, så meget diskriminering, at det er utilstedeligt, og hvis venstrefløjen stadigvæk skal have en illusion, som ikke kun drejer sig om at gå og plukke bellis i vejkanten, skal det være initiativer på områder med voldsramte kvinder.
Dansk Folkeparti vil meget gerne støtte op om disse projekter og ser frem til, at der kommer nye udspil og nytænkning fra venstrefløjen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her