Læsetid: 1 min.

Afvæbning nærmer sig

Hjemmeværnet er på vej mod sit endeligt
Debat
8. februar 2002

Kugleløst
Forsvarsministeren har besluttet, at hjemmeværns-medlemmer (HJV) ikke længere er troværdige nok til, at de må have beredskabsammunition hjemme.
Tilliden til de mange hjemmeværnsfolk, der har sagt ja til, at forsvare vores land og demokrati med våben i hånd, og med den risiko det indebærer, har atter lidt et knæk. Politikerne har åbenbart ingen problemer med tilliden, til ejerne af de mange øvrige våben (900.000) der findes i private hjem.
Et HJV-medlem er godkendt af alle mulige myndigheder før han optages og får udleveret våben, og der føres løbende kontrol med det enkelte HJV-medlem, der har udleveret våben. Ved enhver mistanke om psykisk uligevægt, tages udlevering af våbenet op til fornyet overvejelse. Hvor mange af de øvrige personer, der har våben er ude for samme kontrol?
Den kommitterede for hjemmeværnet Erling Christensen udtaler, at hjemmeværnet godt kan leve med, en inddragelse af ammunitionen, underforstået ’det er en billig pris for at kunne beholde våbnene i hjemmet’, selv om han godt ved at det ikke er den plomberede ammunition der er problemet
Forventer man mon at der nu vil ske færre ulykker? HJV-våben udgør notorisk en langt mindre risiko for ulykker end alle de andre våben som findes i samfundet. Hvad gør HJV næste gang der sker en ulykke med et HJV-våben?

Stor signalværdi
Beslutningen er narreværk, og er ganske enkelt uden betydning for risikoen for ulykker hvor HJV-våben er indblandet, men har en særdeles stor signalværdi, som i høj grad er af negativ karakter i relation til HJV’s fortsatte eksistens.
Når politikerne ikke længere har tillid til mig, ønsker jeg ikke længere at stå til rådighed den dag der igen kommer en 9. april. Jeg nærer ingen illusioner om at jeg alene, kan få forsvarsministeren til at ændre sin beslutning.
Kun hvis vi er mange der har samme holdning som jeg og vil sætte handling bag denne holdning, er der en chance for hjemmeværnstankens fortsatte eksistens.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her