Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. februar 2002

Birkholms sprængte provins
18. FEB. – Klavs Birkholm kommer langt omkring, når han vil formulere den kulturradikale provins i mandagens Information. Men hvad har han på sinde? Han taler for eksempel om de postmoderne succeskriterier, men uden at det klart fremgår, hvori de består.
Hvad mener Birkholm med »postmoderne« og hvad er det for kriterier han har i tankerne?
Det kunne være oplysende både at få klarhed over hans modernitetsforståelse og over i de kriterier for succes som angiveligt skulle være gældende i det såkaldt postmoderne.

Ole Løw
Nyboderhusene
8270 Højbjerg

Return to sender
14. FEB. – »Folk« (den 13. feb.) fortaeller at Gore Vidal vil flytte »sine personlige papirer, inkl. brevvekslinger med Tennessee Williams og Upton Sinclair« fra et universitet til et andet. Det må i så fald dreje sig om de breve som Vidal har skrevet til Williams eller Sinclair idet, hvis jeg ikke tager fejl, brevskriveren altid ejer sine (egne) breve. Så der kan opstå problemer når den ene vil og den anden ikke vil offentliggøre dem: F.eks. i tilfældet Simone de Beauvoir og Nelson Algren har vi således kun hendes breve til ham på tryk. De tekster (jeg siger ikke ’breve’) som Niels Bohr efter krigen skrev til Werner Heisenberg er derfor ikke breve (in stricto sensu), idet de aldrig blev sendt afsted; brevet fra Heisenberg til Bohr – som den norske (?) institut-bestyrer viftede med i tv, ejes derimod ikke af Niels Bohr Instituttet og skulle derfor returneres til Heisenbergs arvinger. (Forresten har jeg brændt min eks-venindes breve til mig; jeg overvejer nu om jeg skal kræve mine til hende tilbage: Tænk hvis hendes mand finder – og brænder – dem...)

Wilfried Schuhmacher
Kirkebakken 13
4621 Gadstrup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her