Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
20. februar 2002

Jeg græmmes
16. FEB. – »(D)et er den intellektuelles ansvar at formulere de domineredes position.
At formulere en kritik for den landmand, der smadrer en McDonald’s i afmagt eller de demonstranter, der viser sig som global opposition i Seattle, i Genova eller i Göteborg. I virkeligheden burde Bush sige, at Susan Sontag og kun Susan Sontag har ret: For han har som demokratisk politiker brug for modspillere, ikke medløbere.« skriver RL på lederplads.
Til hvilke nytte er automatiske modspillere? Venstrefløjs-aktivister der bare har at spille deres rolle? Hvilken nytte har »intellektuelle« der bruger deres intellekt på at sætte ord på uartikuleret og meningsløst hærværk? Er man ikke venstrefløjs-robot er man højrefløjs-medløber. Jeg græmmes!

Simon Espersen
Godsbanegade 14. 3.tv.
1722 København V.

Positive historier søges
18. FEB. – Jeg ved, at denne avis er en kritisk avis. Og særligt må den være det efter 20. november. Men det ville være rart og dejligt overraskende, om jeg blot en enkelt gang måtte åbne min avis og udelukkende finde positive historier.
Nogen gange virker det som om, at vores verden står i brand og er ved at bryde sammen. Jeg føler da også, at jeg har vores nye regerings påfund tæt inde på livet.
Jeg blev færdig med min uddannelse på universitetet for godt en måned siden og kan ikke vente med at komme i gang på arbejdsmarkedet med at vise og bruge, hvad jeg har lært. Men det er svært at få det første job. Og så var det pludselig endnu sværere, fordi jeg er kvinde. Jeg er ikke blot kvinde, men 28 år uden børn. Kvinde i den desperat fødedygtige alder! En dyr medarbejder, hvis jeg går hen og bliver gravid og forsvinder et helt år.
Jeg forstår godt, at arbejdsgiveren tænker sådan, at man vil bruge hele sin barselsorlov, og at det sandsynligvis er kvinden, der vil gøre det. Men det er diskriminerende, at min kæreste, der først er færdig med sin uddannelse om et halvt år muligvis får et job før mig, bare fordi han er mand, og at jeg overvejer at tage mit privatliv op til en eventuelt samtale, og fortælle at jeg ikke har tænkt mig at udnytte den fulde barsel på et år og i øvrigt absolut ingen planer har om at få børn nu. Hvilket er sandt!
Det er deprimerende, ligesom der er så mange andre af regeringens påhit, der går min overbevisning om en god fremtid imod. Så hermed en opfordring til min daglige avis om at overveje et dagstema om de gode historier i verden.

Lone Bønløkke Hansen
De Mezasvej 22, Århus C

På rette vej
18. FEB. – Med salget af Middelgrundsfortet har vores herligt liberale regering skaffet sig grundlag for at oprette endnu en boldklub efter Farummodellen – samt sikre en bedre vinkvalitet i Snapsetinget.

Vagn Søndergård
Grønningen 9, Kbh. K

Medie Mystique
Er Peter Brixtofte set på Chateau Caix i Frankrig? Var det ikke Flemming Kyed, der i Farum Boldklub var i færd med at dekantere om til papbeholdere? Hvor er Farums pensionister sidst set? Med hvem er Alexandra gravid? Hvem har set Signe Svendsen sammen med Michael Carøe? Og hvad laver naboen?

Michael Unna, Bjødstrup Mose 28, Højbjerg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her