Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

18. februar 2002

Middelalder
Forringelser af arbejdsmiljøet vil og kan betyde at mennesker nedslides før tiden. Derved sparer samfundet ikke en krone, det bliver til øgede udgifter til hospitaler, sygedagpenge, pensioner. Det er meget kortsigtet at tænke på forringelser og dermed besparelser inden for arbejdsmiljøet. Vi vil se tidligere tiders arbejdsskader igen – dem som vi havde fået reduceret gennem en målrettet indsats, vi er på vej tilbage til den mørke Middelalder.

Flemming Rasmussen, Belsager 29, 2670 Greve

Besynderlig udlægning
13. FEB. – Kære Søren Krarup. Det var dog en besynderlig udlægning af lignelsen om Den barmhjertige Samaritaner, De leverede i interviewet den 9. feb. her i avisen.
Omskrevet til nutiden: Der ligger en overfaldet, hjælpeløs, dansker i vejgrøften. En præst – kunne det være Dem? – kommer forbi på vej til gudstjeneste, men han har højere tanker i hovedet. Hans menighed er hans næste/nærmeste, så han går videre. Derefter kommer kirketjeneren, der sker det samme. Der kommer en ’perker’ på vej til sin nieces bryllup. Han stopper op, yder førstehjælp og tilkalder en ambulance, selv om han derved kommer for sent til bryllup. Er det guds mening, at indvandreren er mere næste end præsten og kirketjeneren?
Er De, hr. Krarup, ikke netop tilfældigvis sat sammen med nogle indvandrere, som De så – ifølge Dem selv – må tage alvorligt?
Deres angreb på Læger uden Grænser er både perfidt og ukristeligt, så det er med stolthed, at jeg, både som Informations- og Politiken-læser og vel nærmest kulturradikal, kan konstatere, at jeg i Deres øjne er en højrøvet skiderik.
Næstekærlig hilsen – og må din Gud være med dig

Carl Aage Christensen
Holmen 10
7100 Vejle

Det danske brunkålsvejr
14. FEB. – I sin royale klumme den 9. februar jamrer Georg Metz som så ofte før over det danske klima og vejrlig. Det stakkels menneske må da være masochist, siden han vedbliver at henslæbe sit liv i dette land, som han i næsten alle henseender synes at afsky. I klummen nævner og berømmer Georg Metz (med rette) en række franske tænkere og forfattere, heriblandt Montaigne. Hvis nu Georg Metz havde læst Montaigne’s Essais, så ville han have vidst, at Montaigne foretrak regn og mudder, og bestemt ikke værdsatte solglødende sommerdage. I Om rejser, skriver Montaigne: »Jeg kan med alle årtider, blot ikke sommerens brændende hede. Jeg har det som ænderne: Jeg elsker regn og pløre«.
Så franskmanden Montaigne ville sikkert have befundet sig ligeså godt som en ål i mudder under danske vejrforhold.

Hans Rude
Linnerupgård
7160 Tørring

Imødekommenhed
12. FEB. – På det sidste er I i Læserdebat begyndt at gentage indlæggene.
Det ser ud som jeres tillæg, ’Disformation’ har lært heraf, for de gentager hele tiden deres indlæg vedr. Brixtofte og det fornøjelige folketingsflertal.
Måske ovenstående må ses som en imødekommenhed overfor en tiltagende demens i den danske vælgerbefolkning?

Ole Kløcker
Gasværksvej 35
1656 Kbh. V

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu