Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

27. februar 2002

Ubegribeligt destruktiv politik
26. FEB. – Det er rigtigt, som Allan Hilton Andersen skriver i Information, at Venstres Ester Larsen under Danske Skønlitterære Forfatteres og Dansk Forfatterforenings foretræde for Folketingets Kulturudvalg forleden stillede mig et direkte spørgsmål. AHA ønsker oplyst hvad jeg svarede, da Ester Larsen ville vide, om ikke DsF kunne være tilfreds, såfremt man regulerede bibliotekspengene i de skønlitteræres favør og dermed holdt disse forfattere skadesløse.
Hvad jeg svarede er ingen hemmelighed, ej heller at spørgsmålet afspejler det ægte dilemma, hvori regeringen med sine uhyrlige nedskæringer har bragt forfatterne.
Jeg svarede, at DsF i sin tid bl.a. er stiftet som følge af en forfordeling af biblioteksmidlerne. Vi kæmper fortsat for en anden og bedre fordeling for de skønlitterære. Dette var blot ikke sagen, i udvalget, svarede jeg, idet vi – begge foreninger – forlanger nedskæringerne taget af bordet og finanslovsaftalen af 1998 respekteret. Heri er vedtaget stigninger år for år.
I denne protest mod nedskæringerne står vi, så længe jer er formand for DsF, skulder ved skulder med Dansk Forfatterforening. DsF kan efter min mening godt fastholde denne overordnede nødvendige fælles protest, og sideløbende hermed arbejde på at tilgodese medlemmerne i selve det fremtidige fordelingsspørgsmål. Man skal huske, at protesten mod allerede bebudede yderligere nedskæringer kan blive mangeårig. Og i den periode skal en ny fordelingsordning forhandles. Det kræver talent for dans på æggeskaller, og indebærer alligevel stor risiko for splittelse og megen bitterhed i et nervøst bagland. Alt sammen som følge af regerigens og kulturministerens ubegribeligt destruktive kultur- og litteraturpolitik, hvis mål måske er at destruere og splitte.

Georg Metz
formand for DsF

Vor tro
19. FEB. – Det man tror på er de stærkeste kræfter der findes – de kræfter man fører religionskrige på. Det vi tror på definerer vores verden. At opgive det man tror på er en pinagtig proces.
For at støtte mig har min nevø Henrik Zinkernagel skrevet en udmærket kronik (13. feb.). Den ville have været endnu bedre hvis han ikke fornægtede alle sine erfaringer for at bevare troen på at vi er rationelle væsener der kan tales til fornuft.
At tale om politik på sædvanlig måde er en behagelig beskæftigelse. Ingen ønsker at opgive værdien af dette.
Traditionel filosofi er en genial opfindelse. Omtrent lige så genial som skak. Vi kan tilbringe oceaner af tid på den mest betydningsfulde måde. Og uden risiko for at nå til et resultat.

Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14, 4
1171 K

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu