Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
13. februar 2002

Vejen til flere fjender
6. FEB. – På Guantanamo-basen på Cuba bliver, ifølge Jyllands-Posten d. 16 januar, fanger fra Afghanistan indsat i ståltrådsbure i det fri, der måler 1,8 x 2,4 meter. Med en madras og Koranen, udsat for tropesol og regn, og belyst af projektører om natten, giver alene deres forhold, USA flere fjender. Men hvornår havner vi selv i burene, hvis vi ikke holder vores kæft?

Bent Jørgensen
Bøllegården
Hårbøllevej 60
4792 Askeby Møn

Sofavælger?
6. FEB. – Er Enhedslisten nu ved at opgive sin modstand mod et overnationalt EU? Det kan man frygte efter Kjeld Albrechtens udmeldinger vedrørende det retslige og det forsvarmæssige forbehold. Når jeg de sidste par folketingsvalg har stemt på Enhedslisten, er det især pga. partiets konsekvente EU-modstand. Det, jeg savner i dansk politik, er et parti med et nationalt udgangspunkt, med en rød/grøn politik og en anstændig holdning til indvandrere og flygtninge.

Hans Kristian Steffensen
Fredsbovej 17, v.11,
7451 Sunds

Prinsens gæld
8 FEB. – Man må da håbe, at prins Henrik erkender, i hvor stor gæld han står til Peter Brixtofte.

Andreas Østergaard
Storegade 26
3790 Hasle

Information intim med Kjærsgaard
8. FEB. – Hvad skal det nu ligne, at Information er blevet så intim med Pia Kjærsgaard? Forsiden 6. ds: Pia satser endnu større. Der var endda rigelig spalteplads til efternavnet med – eller partinavnet i stedet. Og til Inge Eriksens indlæg s. 9 samme dag er det vel næppe IE der har valgt overskriften: Pias skud i egen fod. Jeg er træt af, at alt det fornavneri i overskrifter også har bredt sig til Information, hvad enten det nu gælder Ritt, Pia, Brian, Per Stig eller Uffe.
PS. Tendensen er åbenbart klar. I gårsdagens avis ser jeg nu, at i overskriften til et læserbrev side 10 er der en der må nøjes med at blive kaldt Brian.

Bent Petersen
Rosenvej 75
Ullerup
6400 Sønderborg

Miljø til salg
8. FEB. – Endnu engang skal miljøet lide under en borgerlig regering, der tilsyneladende ikke tager vores klodes fremtid alvorligt. Miljøminister Hans Chris-
tian Schmidt (HCS) vil støtte en tåbelig Kyoto-model, der tillader I-lande at købe U-landes CO2-kvoter. HCS har læst »reducering af det globale udslip« med borgerlig koldblodighed. I hans øjne, åbner det en bagdør, hvorigennem man i stedet for at reducere udslippet i Danmark kan købe sig til mere forurening i udlandet. HCS har forskruet miljø-spørgsmålet på en så perverteret måde, at det ikke længere drejer sig om miljø, men penge. Sandheden er, at det er I-landene, der står for størstedelen af det globale udslip. Danmark ligger som 5. værste land i udledningen af CO2 pr. indbygger.
Regeringen forsvarer sig med, at penge kan gøre mere gavn dernede end herhjemme. Igen et indskrænket synspunkt. Vi kan sagtens gøre mere herhjemme gennem en øget satsning på alternativ energi mm. Det hele bliver endnu mere grotesk, når HCS vil bruge penge fra den pulje, som giver støtte til miljøprojekter i østlandene til at købe CO2-kvoter for. Dermed bruger regeringen i realiteten udviklingsbistand til at købe aflad for danske miljøproblemer. Smart – men uanstændigt for et land, der kalder sig et civiliseret velfærdssamfund. Hvornår får borgerlige politikere rystet den beton ud af hovedet, der forhindrer dem i at indse, at produk-
tion og miljø skal gå hånd-i-hånd, hvis vi ikke skal kvæles i vores egen affald?

Hong Quang Ha
Ry Højskole, 8680 Ry

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her