Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
9. februar 2002

Krænket
4. JAN. – Vdr. Aia Thorups kommentar »Et spørgsmål om ære«, Information den 4. jan.: Hvem krænker »gæstevenskabets love«: Værterne, der insisterer på gæsterne til syvende og sidst selv er ansvarlige for deres opførsel, og ligeledes insisterer på at en vis form for orden må overholdes for at alle kan være tilfredse, eller (de af) gæsterne, der lader deres egne døtre slå ihjel?

Morten Ebbe Juul Nielsen
Ndr. Strandvej 15a
2791 Dragør

Hverken - eller
4. FEB. – Med stadigt hensyn til Villy Sørensen: Kunne den gamle (ny)radikalisme ikke blot på det politiske, men også på det kunstneriske, nationale og menneskelige område kæmpe på én front, må den, der er intellektuelt redelig nok til ikke at abstrahere fra en del af virkeligheden, nuomstunder stride på to:
– mod den terapeutisk opbyggelige kunstformidling – men også mod den letkøbte tro på at den radikale negering og uophørlige overskridelse af gamle kunstformer i sig selv er et mål og ikke kun et middel;
– mod globaliseringen og dens destruktion af demokratiske organer – men også mod den populistisk forenklede nationalisme, der giver sig ud for at være folkelig;
– mod forsøget på at genoplive slægtens og religionens bindinger på det endegyldigt emanciperede individ – men også mod den rodløse individualisme og forkastelse af de fælles – sproglige og historiske – kulturværdier, som menneskets følelsesliv og dybeste erkendelse udtrykker sig igennem.
Et sådant program er mindre enkelt end den gamle (ny)radikalismes; derfor vanskeligere at begribe og at opflammes af. Netop derfor er behovet for intellektuel indsats endnu større end i 60’erne.

Kasper Støvring
Frederksvej 46, Frederiksberg

Føler med Prinsen
5. FEB. – Jeg forstår ham godt, HKH Prinsen. Sidste sommer blev min søn færdig med skolen, og siden da har alle været vildt interesseret i at høre, hvad han laver, hvordan det går ham, om han stadigvæk kommer sammen med kæresten fra klassen osv. Hvad jeg går og pusler med, er pludselig blevet fuldstændig ligegyldigt. Fra at være Danmarks nr. 2.783.564 er jeg nu degraderet til nr. 2.783.565. Det er ikke sjovt. Hvis jeg havde et slot i Frankrig, ville jeg sørme også tage derhen alene.

Nicola Dixen
Hørhavevej 78 C, Højbjerg

Junior-konfirmation
5. FEB. – Jeg konstaterer med undren at folkeskoler landet over giver folkekirken adgang til hvervning af elever i 3. klasserne til såkaldt ’juniorkonfirmation’. Jeg tror kun, man bliver konfirmeret een gang, så jeg tillader mig at konkludere at der må være tale om en form for oplysende (læs: missionerende) virksomhed. Hvilke andre trossamfund skal have samme adgang?

Mette Vejstrup Madsen
Langelinie 98
5230 Odense M

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her