Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

1. februar 2002

Surkål
Sikke en våd vinter. Sikke en klam ny regering. Jeg glæder mig til det politiske forår efter denne fugtige, gråligbrune flimren. Med fine, grønne spirer i komposten fra en levnet terrin oppustet og magtsyg surkål. For at få frisk luft så længe, kunne vi ombygge vore 6.000 vindmøller til et landsdækkende net af ventilatorer. Så gør de da lidt gavn. Egentligt samfundsberigende har de jo åbenbart aldrig været. Blev der sagt.

Christian Oxenvad
Hundested

Fadime
26. JAN. – Til Ulrikke Moustgaard, nyhedsnalyse den 26. jan.
Når man hader sin egen kulturbaggrund, ender man i forvrøvlede abstraktioner. Hun blev mydet fordi hun var kvinde i en patriarkalsk før-moderne virkelighed. Hvornår besinder I jer på de borgerlige frihedsrettigheder, hvor den eneste ordentlige kritik kan finde afsæt.

S. Jensen
Løjt Storegade 6a
6200 Aabenraa

Ud med Gamle Testamernte
26. JAN. – I et lidt kryptisk og for mig at se selvmodsigende læserbrev (Inf. 26.-27. jan.) holder Ulla Pierri Enevoldsen i sine bemærkninger om abortmodstandere Gamle Testamente op mod Ny Testamente. Uden at ville tage stilling til abort (provokeret velsagtens) finder jeg anledning til følgende.
Hvis jeg havde haft tid, kræfter, økonomi til det, alderen og udseendet med mig samt ikke mindst større åndelige gaver, så ville jeg godt have forsøgt at spille rollen som reformator. Og da skulle første og eneste punkt være at løsrive kristendommen fra sin rod og sit udspring, nemlig jødernes historie (m.m.) som gengivet i Gamle Testamente.
I en af mine bibler fylder GT 944 sider, men NT kun 344. Hvorfor skal vi slæbe rundt med dette gamle ukristelige stof. Augustin sagde, og det har han sikkert ret i: »Det ny testamente ligger skjult i det gamle, og det gamle ligger åbent i det ny.« Men det kan ikke retfærdiggøre, at generationer påduttes (hvis de ellers gør det) en barnetro på Jordens skabelse, syndefald og Herrens næsten umættelige vrede.
Man vil sikkert indvende, at uden GT vil kristendommen komme til at svære frit i luften. Jamen, det er jo skillevejen. Jøderne anerkender ikke Jesus af Nasaret som Messias, mens vi kristne tror på, at han er Guds søn. Søn af en kærlig og tilgivende Fader.
I disse tider, hvor der kæmpes rundt omkring på jorden i diverse verdensreligioners hellige navne, kunne det være på sin plads, at vi kristne profilerede os. Ikke med hævntørst, men med kærlighed. Jeg ved godt, at det er fandens svært. Kan jo ikke selv leve op til det. Ynk.

John Clausen
Tved Bygade 11, Knebel

Efterlysning af dialog
26. JAN. – For en mand der så stærkt betoner dialogens betydning er Ejvind Larsen en noget tilbageholdende mand.
Naturligvis ved han så udmærket at det er vanvittigt at tillade magtkoncentrationer der er skabt til at ødelægge hinanden.
Naturligvis ved han så udmærket at den eneste realistiske mulighed for at redde verden er at dette bliver alment accepteret.
Men han kan ikke lide at der findes objektiv viden om politik som der findes objektiv viden om tal.
Han foretrækker en verden hvor der kun findes subjektive meninger og hvor det derfor drejer sig om at gøre åndfulde iagttagelser.

Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14, 4., 1171 Kbh K

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu