Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

22. februar 2002

Hvordan dræbes en kunstner
Evolutionen viser at det er umuligt at normalisere/effektivisere de mærkelige, profeterne, kunstnerne, medmindre man dræber dem, ofrer dem, eller æder dem. Udviklingen i dag er mere raffineret, fordi magten har indset at der kan suges livsenergier ud af den anderledes flok, – ved lige at lade dem sulte og lide nok, og ellers bevare fernisen. Alle etablerede humanitære modkrav til denne tendens er regeringen i gang med at udrydde. Besynderligt, da den førte udryddelsesstrategi for lillebror Danmarks vedkommende hele tiden har et intelligent alternativ.

Eva Kjeldsen, Hørdumsgade 53, 2450 København SV

Mennesker i naturen
15. FEB. - Den nye regering med støtteparti, er ikke min kop te for at sige det mildt,men den slår en tankevækkende tone an når jeg på forsiderne af aviserne kan læse, at vi nu skal have lov til at bo i skovene og langs kysterne.
Det der hidtil har været forbeholdt halvadelige med godsejerforbindelser, samt overlæger og direktørsnuder med haglgevær og knortekæp, skal nu være muligt for ganske almindelige mennesker. Alene tanken, muligheden, vil være nok til at bremse salget af antidepresive midler, for forestil dig en fyraften ved skovsøen eller langs stranden sammen med børnene, der pludslig oplever en barndom, der ikke handler om, at købe oplevelser, men om at skabe dem selv.
Egentlig er det jo ejendommeligt, at det er socialdemokratiske regeringer der skabt disse hære af kommisioner, der i spidsbukser og tweedjakker, med deres nasale Hellerup-stemmer, stedse har advokeret for planter og dyr, hvorimod mennesket åbenbarter et uønsket syn i naturen, så man idag føler sig skyldig, hvergang man går ned af en markvej og ind i en skov.
For mange år siden, ved Frederikshavn tror jeg, så jeg en lav bebyggelse af boligblokke der lå helt ud til stranden og Kattegat. »Må man det?", tænkte min socialdemokratisk opdragne hjerne straks, men for fanden en solopgang at stå op til, og et lyshav at leve i selv om vinteren.
Og tro nu ikke, at jeg bare er misundelig. Jeg bor selv omgivet af natur nok til et helt ejendomsmæglerblad. Men der skal folk ud på landet. Vi trænger nemlig også til dem!

Bent Jørgensen
Hårbøllevej 60
4792 Askeby Møn

Besæt et træ
18. FEB. - Det er efterhånden sjældent, at man forbedrer sit humør ved at holde sig orienteret om forholdene i den virkelige verden.
Så meget desto mere opmuntrende var det at se indslaget om træbesætterne ved Århus i 19-Direkte mandag den 18. – af hjertet tak til Henning Bek og de andre skønne Jyder mod overflødige motorveje.
De varme følelser var dog iblandet lidt frustration over, at jeg ikke mener at have set denne glimrende aktion dækket i denne avis, hvis læsere ellers er hårdt belastede med informationer om verdens faktiske tilstand og derfor har brug for alle de lyspunkter, der kan serveres for os.
I øvrigt håber jeg at kunne yde et bidrag til en tilsvarende indsats, hvis/når asfaltfundamentalisterne fremturer med formørkede projekter i denne ende af landet som f.eks. B5- ringvejen, som vist vil hærge Mølleådalen. Dér skulle også være mulighed for at finde nogle gode træer at sidde i. Er der mon andre, der går og tumler med tilsvarende tanker?

Ralf Andersson
Frederiksvej 62, st. tv.2000

Rifbjergs interesse
16. FEB. – Interesserer det virkelig ikke Klaus Rifbjerg at vi arbejder med et forkert objektivitetsbegreb og at vores kultur bygger på en vanvittig grundantagelse?

Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14, 4,
1171 K

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu