Læsetid: 2 min.

Hvad laver de

Regeringen er ved at smadre en vigtig del af det moderne Danmarks folkelige grundlag
Debat
4. februar 2002

Nedskæring
Jeg har i en årrække siddet i Indenrigsministeriets udvalg for udvikling i landdistrikterne, og jeg hører til den million danskere, der livet igennem har levet og arbejdet på landet. Fagligt og politisk har mit virke været at skabe bedre levevilkår for landbefolkningen, som også omfatter landbruget, som udgør cirka 20 procent af befolkningen på landet.
Nu er landdistriktsudvalget (endnu) ikke udslettet af den nye regering, som vil fjerne råd og nævn, der opsamler viden om væsentlige samfundsforhold. Nu skal de væk uden forudgående debat og dialog.
Finansministeren er i gang med at kue befolkningen. Nej, dette var kun de 200 første udvalg og nævn. Der er 450 til, vi skal have endevendt og gerne fjernet, siger regeringen, hvormed man smadrer en vigtig del af det moderne Danmarks folkelige grundlag. I disse nævn, udvalg og centre sidder der jo en 5.000 borgere, som repræsenterer alle sider af det danske samfund som modvægt til de 179 valgte på Christiansborg. Medlemmerne i de mange råd, nævn og udvalg er en del af det, der får det danske samfund til at hænge sammen.
Medlemmerne af de foragtede råd, nævn og udvalg har gennem indsigt fagligt, organisatorisk eller politisk gjort sig fortjent til deres udnævnelse, ligesåvel som de 179 har gjort sig fortjent til at have det sidste ord. Eller i det mindste på felter, hvor EU ikke har magten. Enkelte af dem får et honorar, javel. Men langt de fleste, og alle jeg kender, arbejder i udvalgene frivilligt for den sag, de er udpeget til. Det er borgerligt ombud, hvortil man indkalder folk, der ved eller mener noget mere indenfor et bestemt samfundsområde. Ofte er de ligeså indsigtsfulde som de ministre, der nu i ophøjet magtfuldkommenhed svinger pisken som enevældige herskere, uden at disse ministre ved mere end så mange andre borgere. Vi lever i et demokrati; statsministeren er ikke hersker, og vi er ikke undersåtter.

Hvor skoen trykker
I Indenrigsministeriets Landdistriktsudvalg prøver vi at fortælle ministerens embedsmænd, hvor skoen trykker, hvordan vi gerne vil forme fremtiden ude på landet. Hvordan skal embedsmændene, mange fra stenbroen, dog kunne rådgive ministeren om forhold, han ingen personlig berøring har til.
Som det er i dette udvalg, er det i talrige andre. I udvalgene sidder dygtige, engagerede mennesker, som ikke er besat af de højtflyvende idiosynkrasier og den magtbrynde, som allerede er blevet en besættelse i den nye regering, der ved at lægge forskellige samfundsgrupper for had, regerer landet i stykker. Der mangler en forståelig og sammenhængende ide i det man foretager. Sæt nogle præcise, definerede mål, som befolkningen kan forstå. Men lad være med at kue befolkningen og fare frem, bare fordi der er ventetid på hofteoperationer.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her