Læsetid: 2 min.

Milosevic i jagthytten

Det nære venskab mellem Clinton og Milosevic
15. februar 2002

Haag-sagen
Slobodan Milosevic havde et hjerteligt forhold til USA’s præsident Bill Clinton. Det fremgår af telefonsamtaler Milosevic førte fra Titos tidligere jagthytte, Karadjordje, i 1996.
Den kroatiske efterretningstjeneste har netop op til den aktuelle retssag i Haag mod Milosevic lækket udskrifter af disse telefonsamtaler til et lokalt ugeblad Globus. Samtalen 13. januar 1996 startede med varme hilsner, før man gik over til at diskutere Dayton-fredsplanen for Bosnien og vigtigheden af at normalisere forbindelserne mellem USA og Jugoslavien, som dengang var underlagt internationale sanktioner, skriver journalisten Alex Todorovic fra Beograd. ( Kan ses på www.cursor.org)
Mod slutningen af samtalen sagde Clinton, der sad i sit præsidentfly Air Force One: »Jeg tror, jeg kan stole på dig.«
Efter den høflige samtale ringede Milosevic til den daværende serbiske præsident, Milan Milutinovic, for at prale med sit telefon-samvær med hr. Clinton.
Milutinovic sagde med en henvisning til Madeleine Albright, at så måtte Clinton da have siddet ude på lokummet og ført samtalen. Tror du da han er bange for hende, spurgte Milosevic. »Hun er en heks, mand. Du aner ikke, hvad hun er for en«, lød svaret.

Hør her kammerat
Da Milosevic senere i dagbladet Politika så en leder, der angreb Clinton, blev han rasende og overfusede redaktøren: »Hør her kammerat! Dette er skændigt! Jeg ved, du ikke læser din egen avis, men et besøg i regionen fra den amerikanske præsident er kraftstejlemig en alvorlig sag. Hvordan kan du sværte ham til på den måde?«
Redaktøren, der i øvrigt var kæreste med Milosevic datter Marija, prøvede at forsvare skribenten og mente ikke at man tilsværtede Clinton.
Milosevic svarede: »Han tilsværtede ham ikke blot, han smadrede ham for helvede!…Er I rigtig kloge?«
Dagen efter bragte Politika en særdeles rosende leder om den amerikanske præsident.
Udskrifterne skulle også vise en Milosevic, der var led og ked af altid at se sig selv omtalt i pressen. Således bad han datteren om at tage ham ud af nyhedsudsendelserne på hendes radiostation. Sig til dem det er nok. »Jeg tror gud og folket er trætte af mig. Det er jeg også.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu