Læsetid: 2 min.

Minimumsløn hæmmer diskrimination

Hvorfor ansætte en dyr hvid, når man kan få en lige så god mørklødet til billigere penge?
Debat
9. februar 2002

Integration
Det lader til at være blevet noget nær et helligt dogme i Informations spalter, at minimumslønnen er hindringen for integration (senest luftes det af journalist Martin Østergaard Nielsen den 2. februar). En lavere løn til mørklødede mennesker og vupti – alle integrationsproblemer vil være løst. Sådan lyder det glade budskab – hvorfor det følgelig også er Enhedslisten, fagbevægelsen og den slags stivstikkere, som i virkeligheden er hindringen for integration af vore nye medborgere.
Gennem mine studieår arbejdede jeg som rengøringsassistent i et stormagasin. I løbet af de godt seks år jeg arbejdede der, opnåede jeg at blive kollega med mennesker fra samtlige kontinenter på nær Australien. Nogle af mine kolleger talte flydende dansk – andre talte stort set intet. Nu var de færreste af os særligt snakkesalige klokken seks om morgenen, men det var selvfølgelig lidt trist, at have kollegaer som man ikke rigtigt kunne tale med. Men tale dansk eller ej – gøre rent kunne de – ja, vi – uanset hudfarve, øjen-skævhed og sprogkundskaber. Og forslaget fra diverse Informations-ledere om, at mine tidligere mørklødede arbejdskolleger bør sættes på en lavere løn end vi leverpostejfarvede er derfor ganske enkelt uanstændigt, uforskammet og lidet indsigtsfuldt.

Renset for ’hvide’
Blev forslaget om særligt lav løn til ’ukvalificerede’ mørklødede gennemført, ville en af konsekvenserne selvsagt være, at rengøringsbranchen på rekordtid vil blive klinisk renset for ’hvide’ mennesker. For hvorfor ansætte en dyr hvid, når man kan få en lige så god mørklødet til billigere penge? Rengøringsbranchen vil således blive et ’forum’, hvor forskellige grupper af ikke-dansk etnisk oprindelse integrerer sig med hinanden. Integration med os indfødte vil det derimod blive så som så med.
Samtidig ville det selvfølgelig betyde, at vi hvide ville miste vores arbejde. Mine tidligere hvide kolleger er ikke idioter. De ville nok vide at rette vreden det rette sted hen, nemlig mod blandt andre lederskribenter på Information.
Det kan imidlertid næppe kategorisk afvises, at det sine steder vil føre til, at vreden bliver rettet mod de i virkeligheden sagesløse mørklødede som overtager jobbene. Hvis man fra skribenterne på Information har til hensigt at eskalere fremmedhadet blandt den dårligere stillede del af den danske befolkning, så kan det roligt siges, at man har fundet opskriften!
Nu er det jo faktisk ikke kun ’ukvalificerede’ mørklødede, der har svært ved at få jobs i Danmark. Det gælder jo – kan vi høre næsten dagligt fra pressen – også ingeniører, tandlæger og andre højtuddannede – ja, måske endog journalister?
Pudsigt nok har vi på trods heraf endnu til gode at se forslag i Informations lederspalter om, at mørklødede højtuddannede skal have lavere løn end hvide højtuddannede. Men det ville vel også være diskrimination?

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her