Læsetid: 2 min.

Grundloven består

Socialdemokratiets ønsker et EU-samarbejde med respekt for nationalstaternes suverænitet og selvstændighed.
Debat
11. marts 2002

EU
Min kollega i det europæiske konvent, Peter Skaarup, anvender den den 7. marts 2002 Informations debatsider til at give et demagogisk og fejlagtigt billede af det forestående arbejde i konventet. Udgangspunktet for det arbejde, både Peter Skaarup og jeg er sat til at udføre, fremgår dels af erklæringen fra topmødet i Nice og dels af erklæringen fra topmødet i Laeken, hvor en lang række spørgsmål blev rettet til det europæiske konvent. Der er således lagt op til en åben proces, der forhåbentlig også vil påkalde sig folkelig opmærksomhed og deltagelse.
Laeken-erklæringen bygger på en konstruktiv erkendelse af det paradoks, der præger befolkningernes opfattelse af det europæiske samarbejde. På den ene side er der ingen tvivl om, at fælles problemer kræver fælles løsninger, og på den anden side opfattes det konkrete samarbejde som lukket, unødigt kompliceret og uden tilstrækkelig relevans for de problemer, folk oplever. Det skal vi gøre noget ved, og derfor skal vi for det første styrke EU-samarbejdets evne til at løse relevante problemer og for det andet gøre det på en måde, der påkalder sig respekt og engagement i befolkningerne. Denne udfordring – at genvinde det tabte folkelige engagement – står centralt for Socialdemokratiet, og den vil være et væsentligt udgangspunkt for mit arbejde i konventet og videre frem.

Dialog med befolkning
Jeg er faktisk enig med Peter Skaarup i, at EU skal videreudvikles som et tæt samarbejde mellem selvstændige stater, og i Socialdemokratiet er vi bestemt heller ikke tilhængere af en føderal model. Vi socialdemokrater vil bruge konventet til at sætte udviklingen mod et helt, et bedre og et aktivt Europa i gang. Vi ønsker at bevare den nuværende kompetencedeling mellem institutioner og fastholder kravet om, at alle medlemslande skal have ret til et medlem af Kommissionen. Socialdemokratiet ønsker, at konventets arbejde skal munde ud i en Grundtraktat, der juridisk set skal have samme folkeretlige status som de nuværende traktater. Vi ønsker således ikke en tekst, der har videregående effekt i forhold til nationalstaternes forfatningsmæssige grundlag. Tværtimod bør en Grundtraktat yde et væsentligt bidrag til at fastslå EU-samarbejdets grundlæggende respekt for nationalstaternes suverænitet og selvstændighed. Skaarups ærinde er åbenbart stadig at så tvivl og frygt i forhold til den europæiske fremtid, vel vidende at denne frygt blokerer for en konstruktiv folkelig debat. Socialdemokratiet vil i dialog med befolkningen stædigt fastholde kampen for et bedre Europa i tæt samarbejde med vores mange europæiske venner – og det betyder bestemt ikke Europas Forenede Stater..

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her