Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

27. marts 2002

Sovepiller
20. MAR. – Som litterær ekspert i sovepiller, skal jeg hermed tillade mig at problematisere den altid veloplagte Skyum-Nielsens problematisering af en tekstsamling af Hans Otto Jørgensen med titlen Hjort eller hare. Tekster, i avisen den 19. marts. Ingen af de to bragte tekststykker af Jørgensen, som Skyum bringer i sin anmeldelse, er egnet som sovemiddel.
De er begge morsomme på en becketsk manér, og sætternissen har vist dybsindighed ved at sætte anmeldelsen på samme side, hvorpå Brostrøm anmelder tekststykker af Beckett fra 50’erne. Der er tale om opspring fra intetheden, når en l4O år gamling af hankøn insisterer på at føre sin bulne hånd op i skødet på den elskede, som må formodes at være jævnaldrende med sin mandlige partner for at en sådan operation kan lykkes. Med mindre der skulle være tale om en fandenivoldsk fantasi hos forfatteren af indiskutabel litterær værdi. Men måske er der brugt majonæse som glidecreme, for at minde om et analogt opspring fra intetheden med titlen Skelsår. Rekviem for tre stemmer, anno l997, på forlaget Modtryk, som undertegnede dengang udgav som roman. Denne sidste fandt dog dengang desværre ikke nåde for Skyums moralske blik. Måske fordi han fandt, at en ekspert i sovemedicin fra Århus ikke kunne gøre sig fortjent til en anmeldelse i den mindst ringe københavneravis.

Hans Jørgen Thomsen
Ringvejen l7, Galten

Kære Allan de Waal
21. MAR. – Det lyder jo flot og med journalistisk svung, når du i dagens avis kommer med det bomabastiske udsagn: »For første gang i flere hundrede år skal en udenlandsk arkitekt bygge i Danmark, ---«
Men, i al beskenhed har vi da her i Ålborg et eksempel fra 1972, som stadig står distancen: Alvar Aaltos kunstmuseum!
Måske findes der endda flere?
Erik Busse, Johan Strømsvej 1
Ålborg SØ

SVAR : Ja, både Nordjyllands Kunstmuseum og Filmhøjskolen i Ebeltoft bærer udenandske signaturer i samarbejde med danske arkitekter. Og på Ordrupgård projekterer Zaha Hadid en kommende tilbygning. Så jeg var rigtigt nok for langt fremme med sensationskanonen.
AdW

Manglende lyst
20. MAR. – På det sidste har nogle danskere fremsat undrende udtalelser i forbindelse med indvandreres manglende lyst til at gå ind i det danske militær eller politi. Det er påfaldende, at ingen skænker det en tanke, at Danmark nu, for tredje gang inden for kort tid, deltager i en krig, der i hvert fald ikke er en ren dansk forsvarskrig. Jeg tænker her ikke på de fredsbevarende FN-aktioner.
Samtidigt har to på hinanden følgende danske regeringer udtalt ubetinget støtte til verdens selvbestaltede politimand USA, hvis fremtidige politik synes ganske uforudsigelig netop nu. Jeg må sige, at jeg forstår dem, der ønsker at se tiden an.

P. H. Nielsen
Engdraget 12A, 8381 Tilst

Elregning
Min mor i Tyskland havde forleden fået sin elregning for 2001 – som jeg derfor kunne sammenligne med min NESA-regning fra februar: Omregnes hendes euro-beløb til kroner, så er de to beløb næsten identiske – dog havde min mor forbrugt mere end dobbelt så mange kWh! Mit spørgsmål er derfor: Hvornår kan jeg skifte til de tyske Stadtwerke? (Jeg plejer i forvejen at tage til Tyskland når jeg skal klippes, idet prisforholdet også her er ’dobbelt så meget’).

Wilfried Schuhmacher,
Kirkebakken 13, Gadstrup

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu