Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

8. marts 2002

Noget om vagthunde
»Jeg er regeringens sociale vagthund,« proklamerede B. Bendtsen i valgkampen – og stækkede ved første lejlighed forbrugernes ombudsmand.
Vi andre havde glemt, at en vagthund altid logrende lystrer sin herre.

Jens Raahauge, Ribegade 6, København Ø

En liberal løsning
4. MAR. – For at nu ingen skal tro, at der er ondt blod imellem os vil jeg skrive: Kære kulturminister Brian Mikkelsen!
Nu,inden bråvallaslagene om bibliotekspengene skal udkæmpes – kunne du så ikke lige forklare mig, hvorfor det ikke er meget bedre at lade bibliotekspengene blive erstattet af en ganske normal ophavsretsafgift – som forfatterne jo ifølge dansk ophavsretslov og tiltrådte internationale konventioner er berettiget til?
Egentlig er der nok ikke så mange forfattere som i den forstand er interesseret i støtte – det vil da være bedre at få den retmæssige betaling for udnyttelsen af ophavsretten, som også omfatter udlån og -leje.
Ved en forhandling mellem bruger og leverandør etableres en retstilstand, når parterne er blevet enige – og gældende regler bliver overholdt. Det må da også være en selvfølgelig liberal løsning på et problem, som slet ikke behøvede at være et problem.
Hvorfor vil du ikke bruge den løsning?

Flemming Albertus
Hvedens kvarter 9, Albertslund

Et skridt frem
6. MAR. – Hanne Dam harmes den 1. marts over, at yngre kvinder ikke forarges over annoncer, som udstiller kvindelig seksualitet. Til trods for at jeg tilhører HD’s aldersgruppe, føler jeg mig ikke stødt over de beskrevne annoncer. Indtrykket afhænger som bekendt af øjnene der ser, og HD opfatter det åbenbart ikke positivt, at sex er blevet meget mindre tabubelagt i samfundet. Det er blevet mere selvfølgeligt, at kvinder kan have et aktivt og sjovt sexliv, og hvis de har styr på deres seksualitet, behøver de ikke hverken bevidst eller ubevidst at føle sig truet af drømmeagtige reklamer.
Det støder mig derimod, når HD alene tager Rødstrømperne til indtægt for at have »skaffet unge kvinder en slags ligestilling« i dag, det er historieforvanskning. Der har været kvinder i Danmark, som har kæmpet for at kunne arbejde inden for ethvert område, forbedring af prævention og stemmeret længe inden HD blev født.
Hvis HD ønsker debat og dialog om, hvad der vises i det offentlige rum og hvordan det virker, vil jeg opfordre til at undgå at være fordømmende og bedrevidende, men i stedet at være nysgerrig og åben for kvinder med andre grænser. Og så komme med et bud på om frigjorthed skal forstås som 70’ernes partnerbytte og bare bryster? Jeg forstår det som at turde stå ved sig selv og sin seksualitet, med hvad det måtte indebære af melden ud og sigen fra. Det tror jeg, at mine store børn er langt bedre til, end vi var som unge i 70’erne. Det er da et skridt frem.

Lise Granerud
Hf Mozart 11, Kbh. SV’

Kære Jean Fischer
4. MAR. – Kunne du venligst forklare mig, hvad modigt der er i at påpege (i din kommentar d. 4. marts), at næppe alle kan leve af at være kunstnere, mens der til gengæld bliver mangel på livsvigtige funktioner f.eks. sygeplejersker? Svarer de vise ord ikke sådan cirka til at erklære, at i morgen er der atter en dag, og også i år falder juleaften på den 24. december?

Lone Nørgaard
Bjørnsonsvej 26, Valby

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu