Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
26. marts 2002

Frontalangreb
Kunsten er lang, kunstnerens liv kort
Kulturen skal nok overleve regeringens hovedløse frontalangreb, mener Ib Michael den 15. marts.
I al sin runde, blåøjede, danske kulturoptimisme er denne opfattelse forhåbentlig alligevel rigtig. Et spørgsmål står dog stadig tilbage: Vil kunstnerne også overleve?

Poul Ferland, Molhøjvej 30, Hadsund

Flertalsdiktatur
19. MAR. – Regeringen har fremlagt tre store lovpakker – finansloven, højere straffe og flygtningepakken. I alle tre tilfælde har regeringen virket generøs ved at indbyde alle partierne i Folketinget til forhandlinger. Imidlertid har regeringen ikke været villig til på nogle af disse områder at finde et kompromis, der kunne give mulighed for et bredt forlig. I stedet gennemfører man pakkerne stort set som fremlagt af regeringen, med støtte fra Dansk Folkeparti.
Det virker, som om regeringens tankegang er noget i stil med ’det her vil vi have gennemført, så hvis ikke I vil være med, som vi foreslår, gennemfører vi det bare med Dansk Folkeparti.’
Et repræsentativt demokrati består i, at folket styrer landet gennem nogle folkevalgte repræsentanter. Disse repræsentanter har et ansvar, der består i at styre for hele folket – ikke bare for en del af folket. Den måde regeringen fører politik på lige nu, må i stedet karakteriseres som flertalsdiktatur.

Rasmus Foged Hansen
Nørregade 56, Brørup

Ubehag ved alderdom
19. MAR. – Kære Jakob Steen Olsen, i anledning af din anmeldelse af Alle dage, alle nætter den 18. marts.
Tak skal du ha’ – jeg har ellers haft de der identitetskriser: Hvem er jeg egentlig? 48 år, højtuddannet, humanistisk baggrund, edb-karrierejob, læser stadig Information og går i art-housecinemas?
Nu gav du mig svaret! Jeg er simpelthen en del af østrogensegmentet, Det Kongelige Teaters mest trofaste publikummer (publikusser, som Anne Marie Helger ville have sagt), den selverhvervende, moderne kvinde, hvis kedsommelige univers med teenagebørn, elskere og aldrende forældre ingen ’almindelige mennesker’ naturligvis kan interessere sig for!
Jeg er en integreret del af det segment, den særskilte delmængde af menneskeheden, som ifølge dig primært har glæde af B.T.’s livsstilstillæg.
G-a-a-a-b! Måske er det pågældende teaterstykke virkelig noget lort – men behøver Information at vikle en teateranmeldelse ind i sådan en gang midalder-fobisk og sexistisk bræk?
Kom igen, Information.
Måske skulle jeg overveje at skifte fra Information til B.T. – nu efter næsten 30 lange år? Problemet er, at jeg vil savne både den midaldrende Georg Metz og den ditto Flemming Kyed. Hvad med at sende dem i teatret (ellers deres koner)…

Kirsten E. Eriksen
Sixtusvej 10, Kbh. S

Brådne kar i alle lande...
21. MAR. – Set med Stillehavsperspektiv fra Vancouver synes det passende, hvis Canadas premierminister Cretien ville sende sin nye ambassadør til Kong Peter i Farum i stedet for til Dronning Margrethe I København.
Brixtofte var i øvrigt allerede som teenager kendt under sit nuværende øgenavn – for Liberale Gymnasiaster på Søborg Gymnasium.

Paul Henrik Borup-Jørgensen
103-2121 West 6th Avenue
Vancouver BC
V6K 1V5

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her