Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
6. marts 2002

Røde knopper
Regeringen gik til valg på løftet om, at fru Jensen skulle have ny hofte. Måske burde den også have tænkt på en behandling af alle de røde knopper,vi får, når vi græmmes over dens uhyrligheder.

Nils Hartmann, Gavnøvej 155, Næstved

Blomstrende kunstdebat
2. MAR. – Der er kommet blomster på Statens Museum for Kunst, blomsterkunst af Tage Andersen, der i diverse rum har opbygget sine blomsterskulpturer, så der nu både er billeder og blomster at se på.
Direktør Allis Helleland bliver i Information 26. februar kaldt bange og beskyldes for at gøre kunsten tam, eller tandløs og der argumenteres nærmest for, at kunst skal skræmme mennesker fra vid og sans for at være værdig til at befinde sig på Statens Museum for Kunst.
Levende blomster kan understøtte og fremhæve og netop ved deres specielle natur fremstå som det blide mod det hårde, eller det bløde mod det ru, så begge dele derved kommer til at sitre i nærværets mangfoldighed.
Per Kirkebys, Jens Søndergaards og alle andres malerier bliver mere levende, og vedkommende i det levendes nærvær.
Det kunne også være interessant at beskæftige sig lidt mere indgående med begrebet kunst.
Hvad er kunst?
Er kunst det, den udøvende kunstelite har fortalt den ikke udøvende del af befolkning?. Er kunst, hvad flertallet er blevet enige om er kunst – altså flertalskunstdiktatur? Er kunst i det hele taget noget der kan diskutteres? Er Per Kirkebys malerier eller diverse opbyggede murværker kunst? Er Picassos malerier kunst, Matisse, Jens Søndergaard, Oluf Rude, Anna Anker, Michael Anker osv. osv. osv?
Spørgsmålet vil jeg lade være åbent.
Men blomsterne på Statens Museum for Kunst vil jeg med glæde lade blive stående.

Tove Sandersen
Sellen 17 4581 Rørvig

Udfasning af Krarup
2. MAR. – Kære Information. Søren Krarup er blevet folketingsmand, og hvad han måtte have at sige af relevante ting om det arbejde, er det vel Informations pligt at optage og skrive om. Men for alt andet af mandens udgydelser, kan I så ikke gøre som for nogle år siden da I ikke mente at kunne stå inde for at lægge spalteplads til hvad SK skrev ?
Jeg åbner aldrig en jyllandspost – heller ikke om søndagen – tager den kun i hånden fordi den bliver mig givet og jeg skal lægge den fra mig. Det er der flere grunde til, men den vigtigste er nok at SK var (er ?) at finde deri.
Livet er for kort og for vigtigt til at læse SK, så hvad siger I, skal vi ikke holde Information SK-fri ?

Viggo Hansen
Revvej 1, Lyø, Faaborg

SVAR: Nej.
Red.

Hundens-hale-filantropi
27. FEB. – Satspuljen til de svageste – bliver finansieret af de svageste.

Ivar R. Qvistgaard
Udbyvej 8, 4780 Stege

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her