Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. marts 2002

Et spørgsmål om kultur
Da nu regeringen og dens støtter har sænket debatniveauet til et hidtil ukendt stade, senest med Louise Freverts indlæg i kulturkampen, skal jeg prøve at komme på talefod: Louise Freverts bidrag til den danske kultur har hidtil bestået i at vedligeholde en stund peristaltik ved offentlige (tilskudsberettigede) gyrationer. Blot synd for Danmark at resultaterne kommer ud af hendes mund.
Til lykke med den veninde, Brian Mikkelsen!

Poul Malmkjær, Adolphsvej 62 c, 2820 Gentofte

Danske værdier
22. FEB. – Det gør mig virkelig harm, at to af de mest spændende teatre i København må lukke, i betragtning af at driftsudgifterne til det dobbelte eller måske tredobbelte Kongelige Teater i løbet af få år vil sluge mere end samtlige teatertilskud i hele landet.
Der er nemlig det finurlige ved A.P. Møllers gave, at den ikke indeholder én øre til driften af operaen. Er der overhovedet nogen, der har lavet et overslag herover? Det bliver jo nok som med Metroen eller Øresundsbroen.
Nu hvor der er gået hul på myten om, at Danmark er så rent og korruptionsfrit, hvad er så forskellen på at forære en million til en borgmesters boldklub – som tak for, eller forventning om, gode forretninger – og så at give et operahus til en milliard som tak for, og forventning om, fortsat afgiftsfritagelse for at pumpe olie op af Danmarks undergrund vel vidende, at hvis A.P. Møller havde slået sine folder i Norge, Holland eller England/Skotland, havde firmaet måttet erlægge mindst et par milliarder hvert år. Hvad mener iøvrigt EU om en sådan konkurrenceforvridning? Nå-ja, landene skal jo konkurrere om at sætte skatten ned, så vi kan opnå paradisiske argentinske forhold.
Og nu vi er ved myterne: Janteloven har altid kun sigtet på små jævne mennesker. Når først en mand har fået succes, er der ingen grænser for, hvordan folk står med hatten i hånden og fuldstændig ukritisk dyrker guruen, det være sig A.P. Møller, Brixtofte eller Amdi Petersen.
Jo, lad os endelig værne om de danske myter og værdier!

Helge Seidelin Jacobsen
Kongelundsvej 91, 2300 Kbh. S

Intermetzo
22. FEB. – Under overskriften: »Den fortid«, skriver Georg Metz om statsminister Anders Fogh Rasmussens tid som skatteminister.
Den kreative bogføringssag – i 1988 22 millioner og 1989 35 millioner – genopfriskes sammen med konsekvenserne heraf med vanlig præcision af Georg Metz.
Det er ufatteligt, at foreningerne, vælgerne og til sidst de folkevalgte, glemmer så hurtigt, og nu har skaffet en person med den fortid statsministerstolen.
Her er i høj grad grund til at ribbe op, genopfriske og erindre pressen.

Ib Kristensen
Brabrand Skovvej 35, 8220 Brabrand

Hvad er et hjem uden en moder
25. FEB. – Jeg sidder og læser Ulrikke Moustgaards artikel om kvinderne i Usbekistan – og forarges.
Hvordan kan man (= mænd) dog være sådan (=så dumme) ?
Men lidt efter lidt forsvinder min forargelse og skadefryden bobler så småt.
»OK,« tænker jeg, »lad dem dog.« Dumheden udrydder jo på den måde sig selv, for hundrede kvinder kan jo nøjes med en mand for at føre livet videre på jorden – men hvad vil hele Usbekistans mandlige befolkning gøre, når de engang har fået taget livet af alle disse »foragtelige« kvinder ?
Nåh jah, jeg spø’r bare!

Victoria Trolle-Millbrath
8270 Højbjerg

Grundloven har det skidt
Grundloven kan fortolkes som Højesteret gør – meget forskelligt. Og nationens forhold til EU og NATO og andre af globaliseringens velsignelser var der ikke tænkt på, da ordene kom på papir – i dag lammes det demokratiske liv herhjemme. En række menneskerettigheder er ikke nævnt, f.eks. retten til arbejde og bolig. Og det kan mærkes. Men kræfterne til at sætte arbejdet med en revision i værk er ikke til stede med det nuværende folketingsflertal. Det må blive en opgave for den – snarligt – næste regering.

Christian Toubro, Risdalsvej 51, Viby J

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her