Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. marts 2002

Birkholms tågesnak
23. FEB. – Klavs Birkholm har rodet sig ud i en diskussion med Klaus Rifbjerg om kulturradikalisme. Det slipper han ikke særligt godt fra. Men derfor behøver han da ikke at blande mig ind i sine påstande om en dansk guldalderromantik, hvor jeg slås i hartkorn med Jesper Langballe og Bendt Bendtsen (den 22. feb.)
I min deltagelse i den politiske debat går der en lige linie fra Oprør fra midten til min nye debatbog Udviklingens ulidelige skævhed, og den linie har intet med dansk guldalderromantik eller Langballe og Bendtsen at gøre. Jeg skal derfor anmode Birkholm om at holde mig ude fra sit eget forvirrede forsvar i debatten med Klaus Rifbjerg.

Niels I. Meyer
Grønnevang 55, 2970 Hørsholm

Grotesk
22. FEB. – Der er næsten ingen grænser for, hvor stor betydning vi forfattere tillægger os selv og vore værker. Vi skal rigtigt rokke ved det bestående! Men når det kommer til stykket og realiteternes verden, nemlig vores eneste nogenlunde faste indtægt – bibliotekspengene – så er den ikke mere fast end min bløde bagdel. Helt grotesk bliver det, når min gode kollega Jytte Borberg (Information, den 19. feb.) ophøjer kulturministeren til en mægtig tyrannisk kulturfjende, som ikke skal få lov til at holde os nede – som om mandens mission er at bekæmpe kunst og litteratur.
Nej, sagen er jo bare, at stakkels Brian med ét mærkede den store grønthøster køre hen over sit ministerium.
Jeg kan i øvrigt ikke se, hvorfor politikere skulle sætte kunst og litteratur højere end andre mennesker i dette land. Og at vi forfattere lader folketinget skalte og valte med vores indtægt, siger kun noget om hvor naive vi er, og hvor dårligt vi organiserer os.

Per Gammelgaard
Branths Plantagevej 55
9381 Sulsted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her