Læsetid: 2 min.

Jeg melder mig ud

Uddrag af brev til Ansatte Arkitekters Råd
30. marts 2002

Arkitekter
Jeg udmelder mig hermed.
Det er kedeligt, at den nuværende ledelse og også den foregående har udvist så lidt indsigt i betydningen af et godt samarbejdsklima mellem direktøren og de sekretariatsansatte. Meget kunne tyde på at, ledelsen blindt har troet på direktørens ord om, at her går det godt, selv om han vel har bedyret, at der jo altid kan opstå små gnidninger i hverdagen. Men måske han har forsikret ledelsen om, at der vel blot har været nogle mindre misforståelser, som han hurtigt kunne rette. Men tilsyneladende er forholdene blevet værre uge for uge.
Som jeg forstår det, har direktøren da også forbudt de ansatte, at henvende sig direkte til ledelse og råd uden om ham. Er det rigtigt, er det jo et ganske fiffigt direktiv, som nøgternt set er et svaghedstegn i dårlig ledelse.
Der er gået mange ressourcer tabt på grund af denne langvarige konflikt, som Mette Carstad mener »har været under lavmålet og rejst af ganske få ballademagere«, som hun anfører i Information den 23. marts 2002.
Jeg må sige, at jeg kender de tidligere ansatte, som er blevet interviewet af Information. Men ikke som ballademagere. Til gengæld finder jeg, at Mette Carstads udtalelser til avisen desværre ikke vidner om en reel forståelse for alvoren i, hvorfor denne samarbejdskonflikt er opstået. Alene at betegne det som »fnidder, fnadder« er under lavmålet. Egentligt er det vel ærekrænkende.

Fortidig autoritetstro
Mette Carstads udtalelser til Information forekommer lidt naive, og er udtryk for en godtroenhed og en autoritetstro overfor direktøren, som hører fortiden til. Det er desværre, som om troværdigheden og dømmekraften er et svagt punkt hos ledelsen.
Jeg beder Mette Carstad offentligt besvare nedenstående spørgsmål ét for ét, da jeg er sikker på, at svarene vil afhjælpe meget af den forvirring, der åbenbart er hos medlemmerne.
Hvor langt er man kommet med fornyelsen af husaftalen med de sekretariatsansatte? Findes der en nedskreven personalepolitik? Hvor ofte afholdes der personaleudviklingssamtaler i sekretariatet? Hvor store har udgifterne siden årsmødet i Odense været til adv. Chr. Harlang relateret til denne kedelige konflikt?

Man kan tænke sit
Jeg gætter på, at det kan ingen juridisk gøre krav på at vide før regnskabsåret er omme. Men i en forening, der har bedyret at intet holdes skjult, kan det vel næppe være nogen hemmelighed. Og skulle ledelsen alligevel finde, at medlemmerne ikke bør vide, hvor mange penge til advokatbistand, der er brugt af medlemskontingentet, kan man jo tænke sit.
Mette Carstad påstår i Information, at de ansatte først syv år efter direktørens tiltrædelse gjorde ledelsen opmærksom på, at han var håbløs at arbejde sammen med. Jeg har læst i Information, at de ansatte 13. marts 1995 efter direktørens tre måneders prøvetid, skriftligt over for den daværende ledelse anbefalede, at direktøren ikke burde fastansættes. Er det rigtigt eller forkert?
Med hvilken begrundelse ansatte AAR en direktør, hvis tidligere medarbejdere i AOF indleverede en skarp protest mod vedkommendes ledelsesstil, udmøntet i en mistillidserklæring til ham?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu