Læsetid: 2 min.

Minister bør dømmes for tyveri

For at de to forfatterforeninger skal holde kæft – og det gør de nu – ofres flere tusinder hårdt skrivende menneskers lille, sølle indkomst
8. marts 2002

Skåret ned
Over 10.000 forfatteres værker skal nu udlånes gratis!
Jeg har udgivet to bøger samt en indlæst børnebog med Otto Brandenburg. Jeg kommer desværre ikke op over 5.000 kroner om året i indtægt. Det koster mig nu hele indtægten!
Er der nogen i dette land der tror, at dette tyveri vil virke motiverende på nye såvel som gamle forfattere?
. For lidt har ikke ret!
Men lagt sammen blir det flere millioner.
Jeg mangler ord. Skønt flere af sprogets værste gloser står på spring, er ingen af dem dækkende for denne umodne og hjerteløse gerning.

Kulturmisteren
Er der slet ingen retfærdighed eller anstændighed inde i Brian Mikkelsens hoved? På hundrede dage er kulturministeren blevet kulturmisteren! Ikke bare har han mistet vores respekt og vores velvilje. Han som skulle være kulturens støtte og kulturens værner, har mistet vitale dele af! Ja netop Kulturen!
Chokbølgen af nedskæringer har lammet vores evne til at reagere, protestere, demonstrere. Er der nogen der tror det stopper her?
Mens vi gnider os i øjnene, skrider en lille flok feberhede mænd og kvinder gennem landet med en skræmmende mission. De har en regnemaskine i den ene hånd og et spredehagl-gevær i den anden.
De er kommet til at love mere, end de kan holde. De mente det kunne lade sig gøre, men det kan de ikke. De vil bare ikke erkende det.
Siger ord som bløde værdier og værdighed dem noget som helst? Ejer de evnen til empati? Er de helt og aldeles følelsesløse? Eller ser de sig i spejlet om morgenen og erkender et kort øjeblik at missionen er ved at slå fejl? At der er en grænse for hvor meget man kan presse en citron? Er der måske for en enkelt, en spirende erkendelse på vej. En tanke om at de personligt ikke vil være med mere, at de ikke kan stå inde for projektet, ikke kan se sig selv i øjnene mere.
Jeg håber det. For uanset om der skal spares eller ej. Så skal hjertet skimtes i de handlinger, der tilføjer andre skade. Det lille ord »respekt« skal fornemmes af folket. De sidste 100 dage har det været småt med både respekten, hjertets synlighed og værdigheden.
Men det kan kolde hjerner ej forstå, så hvem skal hjælpe dem til det?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu