Læsetid: 1 min.

Modstandernes strategi er klar

De to folkelige bevægelser skal ikke bruge kræfter på at mistænkeliggøre hinanden
Debat
8. marts 2002

EU
Den 4. marts diskuterer Ole Krarup forskellige mulige strategier for EU-modstanderne i lyset af det nyligt påbegyndte arbejde i EU-konventet.
Som talsperson for JuniBevægelsen kan jeg være enig med Krarup i hans overordnede analyse af unionsudviklingen og de problemer, den giver anledning til. Som eksempler kan nævnes det centraliserede elitestyre, udhulingen af folkestyret, den militære oprustning og EU’s helt utilstrækkelige støtte til u-landene, som oven i købet forværres af unionens landbrugspolitik. Disse punkter vil også fremgå af et udspil fra JuniBevægelsens ledelse til bevægelsens landsmøde den 16.-17. marts.
Hvad angår strategien i forbindelse med EU-konventet, har Jens-Peter Bonde som repræsentant for en EU-skeptisk gruppe i EU-Parlamentet iværksat et arbejde for at samle en række unionskritiske repræsentanter fra forskellige medlemslande omkring et alternativt konventudspil, som skal danne modvægt til det forventede udspil fra unionstilhængerne. Det alternative udspil foreligger kun som et første udkast og har fået arbejdstitlen »Europa-aftalen«. Det er udarbejdet som et kompromis med det formål at samle så mange af unionsskeptikerne som muligt i modstanden mod udviklingen til en forbundsstat.

Mere markant
JuniBevægelsens eget udspil er langt mere markant, men vi erkender, at det kan være nødvendigt for J-P Bonde at være mere pragmatisk på en række punkter i relation til konventstrategien.
Denne strategi er faldet Krarup for brystet, idet han ifølge sit indlæg frygter, at konventdebatten kommer til at overdøve den principielle EU-kritik. Den frygt deler jeg ikke. Jeg føler mig overbevist om, at Folkebevægelsen mod EU og JuniBevægelsen tilsammen – om end med lidt forskellige formuleringer – vil sørge for, at den principielle EU-kritik bliver mindst lige så stærk i dette konventår, som den har været i tidligere år.
Det eneste, der kan besværliggøre dette, er, hvis de to folkelige bevægelser begynder at bruge kræfter på at mistænkeliggøre hinanden. Derfor håber jeg, at Ole Krarup er enig med mig i, at det ikke bør ske.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her