Læsetid: 2 min.

Havmøller skal i udbud

Regeringens politik er til fordel for miljøet
Debat
24. april 2002

Miljø
Torben Hansen (S) er bekymret over regeringens politik på vindmølleområdet. I Information den 17. april ser han besparelserne på energiforskningen og støtteordningen for vedvarende energi, som begyndelsen til enden for den succesrige danske vindmøllebranche.
Så galt står det heldigvis ikke til. Vindmøllefabrikanterne har i den senere tid modtaget mange ordrer, og enhver kan observere, at aktiekursen på NEG/Micon og Vestas står stærkt. Jeg har, modsat Torben Hansen, stor tiltro til vindmølleindustriens evne til at udvikle sig uden at blive kunstigt støttet af skatteborgere og elforbrugere.
Regeringen er af den overbevisning, at virksomhederne selv kan og bør tilrettelægge deres forskningsindsats. Derfor har vi lagt vægt på at gennemføre omkostningslettelser, så virksomhedernes generelle økonomiske vilkår forbedres. Samtidig gør vi det mere attraktivt for private virksomheder at investere i forskning og udvikling, ved at virksomhederne får 15 procent skattefradrag for udgifter til forskningssamarbejde med forskningsinstitutioner. Herud-over vil både Risø, elselskaberne og de teknologiske institutter fortsætte den forskningsmæssige indsats på energiområdet. Jeg deler derfor ikke Torben Hansens bekymring over den fremtidige udviklings- og forskningsindsats.
Det er misforstået, når Torben Hansen hævder, at regeringen har forkastet de tre resterende havvindmølleparker, som elværkerne fik pålæg om at opføre af SR-regeringen. Regeringen ønsker imidlertid, at udbygningen med havvindmøller sker på den mest omkostningseffektive måde.

Drift på markedsvilkår
Det mener vi vil ske ved at afholde åbne udbud af koncessioner, hvor alle får mulighed for at byde. Kommende havvindmøller bør efter min opfattelse opføres og drives på markedsvilkår og ikke gennem politiske pålæg til elværkerne. Det er grunden til, at jeg vil ophæve elværkernes pålæg om at opføre de tre resterende havvindmølleparker.
Torben Hansen undrer sig over, at regeringen ikke har øje for det glimtende guld, som den store eksport af vindmøller udgør for Danmark. Jeg er overbevist om, at fremtidige udbud, hvor hav-vindmøllerne opføres og drives på markedsvilkår vil føre til endnu mere konkurrencedygtige vindmøller og dermed øge interessen for at udbygge med vindkraft. Det vil være til fordel for både miljøet og de danske vindmølleproducenter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her