Læsetid: 2 min.

Korstog

Det er bedrøveligt, at Ejvind Larsen på sine gamle dage bidrager til at trække avisens EU-debat ned på et plan, som ikke er den værdigt
Debat
24. april 2002

EU
Ingen er så kejsertro som en nyomvendt fundamentalist. Det har Ejvind Larsen til overflod demonstreret i Informations spalter efter sin omvendelse til begejstret unionstilhænger.
Hvor han tidligere i betydeligt omfang var i stand til at respektere mennesker med et andet politisk synspunkt, beskriver han nu systematisk unionsmodstandere som populistiske nationalister eller det, der er værre. Det er bedrøveligt, at en så erfaren journalist og lederskribent på sine gamle dage bidrager til at trække Informations EU-debat ned på et plan, som ikke er avisen værdigt.
Som et af de seneste eksempler vil jeg pege på Ejvind Larsens leder om Enhedslisten og Keld Albrechtsen den 15. april. I en akavet ironisk stil støtter han Albrechtsens forslag om at afskaffe Danmarks retslige og militære forbehold med argumenter, som dels skøjter på overfladen og dels er vildledende.
Hvad angår Danmarks deltagelse i fredsskabende aktiviteter har vi jo nærmest hænderne fulde, også i de tilfælde hvor EU er involveret. Der er muligheder nok i verden for at gøre en indsats på det felt, også selv om vores forbehold skulle indsnævre spektret i sjældne tilfælde. Der er ikke nogen grund til at håne Enhedslisten, fordi partiet er imod en militarisering af EU.

Lidt respekt, tak
Ejvind Larsen bør kunne respektere, at temmelig mange danskere ikke synes, at det er en god ide, at EU skal være en ny militær supermagt for at kunne hamle op med USA.
Ejvind Larsen håner også Enhedslisten, fordi partiet ikke vil overlade det til EU at rette op på den danske flygtninge- og indvandrerpolitik. Mener Ejvind Larsen virkelig, at vi skal komme rendende til Bruxelles, hver gang flertallet i dansk politik ikke gør, som vi andre synes, at de skal? Kan han ikke respektere, at Enhedslisten (og mange andre) mener, at det tilkommer danskerne selv på demokratisk vis at rette op på den sag?
For at gøre målet fuldt bebrejder Ejvind Larsen til slut Enhedslisten og nogle politiske partier omkring det politiske centrum, at de ikke har fået at få sat topmødet i Johannesburg på mediernes dagsorden efter valgnederlaget den 20. november.
Mig bekendt har en række af disse partier sammen med forskellige græsrodsorganisationer gjort en betydelig indsats for at gøre opmærksom på betydningen af dette topmøde. Men Ejvind Larsen kan da ikke være uvidende om, at medierne stort selv bestemmer, hvad og hvem der får spalteplads.
Så i stedet for sin negative hån vil jeg foreslå Ejvind Larsen, at han benytter sin indflydelse på Information til at få bragt nogle spændende interview med en række af de personer, som netop kæmper for den bæredygtige sociale og miljømæssige udvikling, som han selv efterlyser.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her