Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
30. april 2002

Det svimler – i hvert fald for mig
22. APR. – Anmeldelsen af Anette Harboe Flensburgs udstilling indeholder følgende citat af maleren Ola Billgren: »Hun forener i billedet to konceptioner eller modaliteter af det sete: den ene gør holdt ved kommunikationens, dvs. sproget sammenbindende grænse, og udgør således en bekræftelse af det funktionelt meddelbare, mens den anden i det sete, ved en slags blikkets afdrift, opretter subjektet i dets yderste isolerethed, optaget af at producere et solipsistisk, fantasmagorisk andet billede.«
Anmelderen (Gertrud Købke Sutton) bemærker hertil, at »bedre kan det ikke siges«. Det tror jeg gerne, men for dem, der som jeg er lidt svagere sprogligt funderede, kunne det vel siges lidt tydeligere. Men det er måske ikke muligt ?

Jørgen Jacobsen
Bülowsvej 40, Frb. C

Blodpenge
23. APR. – Jeg har gennem mange år i ny og næ givet blod. Nu er jeg inde i en stabil periode, idet blodbanken regelmæssigt kommer på Rådhuset. Når jeg giver blod, er det en gave fra mig til én, der har behov for mit blod.
Det er slut, hvis mit blod med en ny blodforsyningslov bliver til en handelsvare. Det vil jeg ikke kunne forlige mig med, og det næste bliver vel, at mit hjerte skal gå til det højestbydende privathospital? EU har tilsyneladende en finger med i spillet. At Statens Seruminstitut har et monopol, skulle nu være et problem. Jeg vil ikke finde mig i, at kapitalens EU anfægter min frihed til at give mit blod som en gave. Hvorfor må jeg og alle andre bloddonorer ikke være herre over, hvem vi ønsker at give vores blod til, og de betingelser det sker under?
I stedet for at privatisere mit blod burde Folketinget satse på at udvikle Statens Seruminstitut, således at blodplasmaet blev brugt til non-profitprodukter. Jeg opfordrer andre bloddonorer til at give deres mening til kende. Vi har magten til at sige nej til blodpenge.

Per Bregengaard, uddannelses- og ungdomsborgmester,
Enhedslisten, København

Kære pædagoger
24. APR. – Har I hørt det sidste nye? Ja, nu har de fundet ud af, at svedent bagværk øger risikoen for kræft.
Slut med hjemmelavede snobrød og pandekager over bålet. Åben ild er i øvrigt også alt for farligt at omgås for de små pus. Ja, og næste gang I skal i skoven, så husk lige kædesaven; det er jo aldrig til at vide, hvornår man støder ind i en lavt hængende gren, som en af de små pus kunne komme galt af sted med. I øvrigt bliver det slet ikke muligt at tage i skoven, nu hvor kommunen lancerer deres nye »Pay per hour«-system.
Hør her: Faktisk burde I bare bruge pengene, der ellers var sat af til en ny naturlegeplads, på 150 m2 skumgummi. Så kan I lave jeres institution om til en gummicelle, for der er de små pus da i alt fald sikre.

Johan Lyhne
Fenrisvej 19, Aabyhøj

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her