Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
17. april 2002

Johannesburg og dansk vision
10. APR. – Christiansborg lagde den 4. april rammer til en »Fra Rio til Johannesburg«-konference, hvor landets elite inden for miljø og udvikling holdt taler. Det kom der dog ikke meget ud af. Miljøminister Hans Chr. Schmidt fremlagde gode intentioner i forhold til miljøtopmødet i Johannesburg til august, men kom ikke med krav og forpligtelser.
Mere ærgerligt var det dog, at hverken DN, Verdensnaturfonden eller Ibis kunne svinge sig op over ministerens niveau. Alle fortalte samme historie om, at forskellen mellem rige og fattige er blevet større og at bæredygtigheden ikke har fået det bedre siden Rio i 1992. Dét har vi hørt 20 gange før. Hvor var fremsynet?
Hvis Johannesburg skal blive en succes kræver det tre indrømmelser fra de rige lande. For det første »commitment« – Vesten skal skifte de gode intentioner ud med forpligtelser som f.eks. at landbrugsstøtten skal udfases over x antal år. For det andet kræves sanktionsmuligheder. De rige lande giver stadig under 0,7 procent af BNP i
u-landsbistand, selv om det har været en FN-målsætning i 30 år. Muligheden for sanktioner mangler her i modsætning til i f.eks. Kyoto-aftalen, hvor et lands ret til handel med CO2 fratages, hvis ikke de nationale reduktionsmål opfyldes. For det tredje mangler der en tidsplan.
Disse og andre helt oplagte forudsætninger for, at Johannesburg – herunder evt. en Global Deal – kan blive en succes, berørte NGO’erne ikke den 4. april.

Bo Normander
redaktør, Global Økologi

Personkarakteristik
16. APR. – Den 15. april hævder Carsten Norton Pedersen (CNP), at min personkarakteristik i min anmeldelse af William Sutcliffes engelske roman 6 x kærlighed (som han har oversat) er fejlslagen. Han fremfører en række punkter, som jeg vil svare på her.
Personerne er ikke i 30’erne, som CNP hævder. Sutcliffe har selv i et interview sagt, at personerne er i 20’erne, og avisen The Guardians anmelder karakteriserer personerne som ’twentysomething.’ En ting, der sikkert har forvirret CNP, er, at Guy er ph.d.-studerende, men mens vi i DK er i 30’erne som ph.d.’ere, er de i UK typisk 24-25 år, nr de er færdige som ph.d.
Selvom Lisas job som medarbejder i et tv-selskab er underbetalt, er det stadig et smart job. Det ene udelukker ikke det andet. Jeg medgiver, at personerne er kiksede, men på den
fede måde. Hvorfor har Sutcliffe mon ikke sat hende til at rense toiletter i stedet for? Det samme gælder for resten af persongalleriet.
Mangel på humoristisk sans er åbenbart også en udbredt lidelse blandt anmeldere, da jeg fuldt ud er på bølgelængde med samtlige engelske og amerikanske anmeldelser af bogen, der stempler den som gennemført ’unfunny.’ Den beskrives endog som en ’Tube’-roman: overfladisk kiosklitteratur egnet til kørsel med Londons undergrundsbane.

Ida Klitgård (i 30’erne)
ekstern lektor, ph.d. i engelsk litteratur

Findes ikke
Den 17. december skrev jeg til det palæstinensiske selvstyre i Hebron i Palæstina. To måneder senere kom mit brev retur: Ifølge det israelske postvæsen var adressaten ubekendt!
Jesper Petersen, Søtorupvej 5A, Haslev

Selvforsvar?
Hvis danskerne ikke kunne føle sig trygge, fordi vi havde besat et andet folks land, ville vi forhåbentlig hurtigst muligt ophøre med
besættelsen.
Hanne Jakobsen, Fyrrebakken 2, 5462 Morud

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her