Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
27. april 2002

Forsk!
19. APRIL – Før man sætter mere fut i forskningen, kunne man lige forsøge at forske lidt i, om forskning er godt for folket.
Uden forskning fandtes vel næppe A-bomber, kloningsproblemer, tåbelige Concorde-fly eller i alle hjem brom-flammehæmmede dummekasser med ti voldsfilm hver aften.
Hans Friis Mathiasen
Ved Stampedammen 1
2970 Hørsholm

Sampling
20. APRIL – »Selv i dag er jeg villig til at gøre det grimme arbejde for Israel: Til at dræbe så mange arabere som muligt, til at deportere, udrense og brænde dem, så alle kommer til at hade os. Jeg er villig til at trække tæppet væk under jøderne i diasporaen, så de bliver tvunget til at komme grædende til os. Selv hvis det betyder, at der skal sprænges en eller to synagoger i luften her og der. Jeg er ligeglad. Og jeg er ligeglad med, om jeg kommer til Nürnberg og i fængsel for livstid, efter at det er gjort. Hæng mig som en krigsforbryder, hvis I ønsker det.«
Klippet fra interview med Sharon i det israelske dagblad Davar den 17. december 1982, foretaget af den israelske foratter Amos Oz.
»Sharon har stået på sidelinjen som en gigant fra Yitzhak Rabins generation. Han virker som en garanti mod den totale forvirring«.
Citat af Weekendavisens udenrigsredaktør, Martin Krasnik, fra en artikel i bladet umiddelbart før Sharons valgsejr den 6. februar 2001.

Bent Jørgensen
Hårbøllevej 60, 4792 Askeby

Jeg råber og råber
18. APRIL – Kære Tove Videbæk.
Når du nu har læst Information den 11. april, så ville jeg ønske, at du også læste Information fra den 6. april. Der er nemlig et interview med et af de børn, som du synes, at du ikke hører noget fra – et barn med lesbiske forældre. Det barn er mig, og det frustrerer mig meget, at du på den måde ignorerer mig!
Det her er min kamp. Det er måske på de homoseksuelles slagmark, men det er lige så meget min kamp. Det var mit eget initiativ at kontakte Information, fordi jeg ikke brød mig om de diskussioner, der er – mine forældre støttede mig naturligvis, men det var mig, der ønskede at fortælle om mit liv. Det her er ikke kun de lesbiskes kamp for deres ret til at få børn, der er også min kamp for, som barn af lesbiske, at kunne have det godt, uden at andre sætter spørgsmålstegn ved det!
Den eneste grund til, at børn som mig skulle blive mobbet og føle sig flove over at være anderledes, er da, at de andre børn hjemmefra og fra medierne får at vide, at vi er anderledes og forkerte. Det vil sige, at udtalelser som dine kun er med til at forværre vores forhold.
Jeg kan kun tale på egne vegne, og det er da meget muligt, at der er nogle, som har det skidt på grund af deres alternative familier, men jeg har faktisk ikke hørt om dem. Men jeg vil ikke have siddende på mig, at man ikke hører om børn af lesbiske, der har det godt. Jeg råber og råber – hvis du ikke kan høre mig, må det være, fordi du ikke vil lytte!

Sara Juul-Olsen
Gellerupvej 16, 6800 Varde

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her