Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
2. april 2002

Den dyrebare indsigt
22. MAR. – Kunne det tænkes, at dyrene viser os vejen til os selv? To smukke rådyr går rundt i haven, de søger føde og de små nye skud på buskene er saftige og indbydende. De kommer tættere og tættere hen til huset. Stilheden sænker sig og betagelsen over de smukke dyr rører dybt i sjælen. Nu er de lige uden for vinduet, vi har øjenkontakt. Dyrene stopper op, ser – og spiser videre. Kun glasset i ruden adskiller os. Nu rejser den ene hovedet, ser lige ind på mig, jeg kunne nå den med mine hænder, hvis ikke ruden havde været der, og til trods for ruden kan jeg mærke dens nærhed, mærke dens duft og mærke dens ru pels, som om ruden ikke var der. Rådyrenes nærhed er intens. De er. Er i uskyldig hellig væren, i pagt med naturens love. De synliggør det guddommelige.
Er nogen i tvivl om det guddommeliges eksistens, så se på dyrene. I øjeblikkets intensitet, hvor rådyret og jeg havde øjenkontakt, kom følelsen af at dyret omfattede mig med hele dets væsen. Der blev et øjebliks stilhed inden i mig, et, to, tre sekunder, jeg ved det ikke, det var så komprimeret tid, så det egentlig først var bagefter at jeg blev klar over, hvad der virkelig skete:. – Dyret lod mig se mig selv. – Ikke bare den jeg tror jeg er, eller den andre mennesker tror jeg er eller vil have jeg skal være. – Dyret gjorde mig gennemsigtigt – inderliggjort i næstekærlighedens ømhed. Hvilken velsignelse.

Tove Sandersen
Sellen 17, Rørvig

Forståeligt, at de vil se tiden an
22. MAR – På det sidste har nogle danskere fremsat undrende udtalelser i forbindelse med indvandreres manglende lyst til at gå ind i det danske militær eller politi. Det er påfaldende, at ingen skænker det en tanke, at Danmark nu, for tredje gang inden for kort tid, deltager i en krig, der i hvert fald ikke er en ren dansk forsvarskrig. Jeg tænker her ikke på de fredsbevarende FN-aktioner.
Samtidigt har to på hinanden følgende danske regeringer udtalt ubetinget støtte til verdens selvbestaltede politimand USA, hvis fremtidige politik synes ganske uforudsigelig, netop nu. Jeg må sige, at jeg forstår dem, der ønsker at se tiden an.

P. H. Nielsen
Engdraget 12A
8381 Tilst

Om direktør Lomborg og Duke
23. MAR. – Som bekendt samarbejder Bjørn Lomborg med stærkt højreorienterede kredse i USA. Er det en forbindelse, han stadig kan fortsætte, under den nuværende regering? Dette er et spørgsmål til statsminister Anders Fogh Rasmussen.

Bjørn Bennike
Lillegade 2, Ejby

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her