Læsetid: 2 min.

Robin Hood - den sande historie

Robin Hood ville have støttet Venstre
Debat
16. april 2002

Enhedslisten
Når man tænker på Robin Hood, tænker man på helten, der tog fra de rige og gav til de fattige. Men der er en lille detalje, som man ofte glemmer. Robin Hood var nemlig ikke bare en fredløs helt – han var også en forretningsmand og en liberal frihedskæmper, der modsatte sig systemdiktatur og magttyranni, på samme måde som den nuværende regering er i færd med at rydde op i tidligere regeringers bureaukrati og undertrykkelse af det enkelte individ. Man kan faktisk sige, at regeringen i dag opfører sig som en moderne Robin Hood!
Når man kigger nærmere på historien om Robin fra Sherwood Skoven, kan man se, at Robin på ingen måde var en fattig mand. Robin Hood – eller rettere Robin af Locksley, som er den historiske person, myten i virkeligheden bygger på – var tværtimod en ret velstående jordbesidder og forretningsmand, der ragede uklar med datidens magthavere, som ikke alene gjorde alt for at undertrykke det frie initiativ blandt handlende, men også systematisk udbyttede de fattige bønder med uretfærdige skatter og bøder.
Som de fleste ved, så straffes Robin Hood for sin opsætsighed ved at blive gjort fredløs. Der er lidt uklarhed om den udslagsgivende hændelse – nogle mener, det er fordi han i selvforsvar dræber kongens skovfoged – men under alle omstændigheder giver Robin afkald på hus og hjem for at slå sig ned i Sherwood Skoven og kæmpe sin ’liberale sag’. Dette fremgår tydeligt, når man kigger i den originale Robin Hood-roman fra 1883. Her beskrives det bl.a., hvordan Robin med tiden samler en flok mænd og kvinder, som føler sig undertrykt og derfor beslutter sig for at kæmpe mod systemtyranniet. I tråd med nutidens liberale politik, vil Robin Hood og hans folk nappe penge fra magthaverne og forære dem til de borgere, som virkelig har behov:
»...ligesom de selv var blevet udplyndrede, ville de udplyndre dem, der havde undertrykt dem, hvad enten det var en baron, en abbed, en ridder eller en herremand, fra hver af dem ville de tage det som var blevet afpresset de fattige, i form af uretfærdige skatter eller afgifter for jord, eller som uretfærdige bøder...« (Pyle, Howard: Den vidtberømte Robin Hood, s. 15)
Men det var ikke nok for Robin Hood blot at ’omfordele’ magthavernes finanser. Et sted fremgår det, at Robin – som svar på datidens store arbejdsløshedsproblem i England – startede egen virksomhed med sine tro følgesvende som ansatte. Således blev Robin Hoods folk betalt for deres bedrifter – 40 Mark i løn plus andel i byttet, tre sæt arbejdstøj om året samt kost og logi!
Robin Hood ville uden tvivl støtte Venstre, hvis han levede i dag. Enhedslisten lancerer i den kommende tid en misforstået kampagne, der hævder det modsatte. Men hvis jeg var i deres sko, ville jeg ikke vove mig gennem Sherwood Skoven.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her