Læsetid: 3 min.

Hong Kong-sag vendt på hovedet

Ligesom medarbejdere har krav på en ordentlig behandling, har virksomheder det også
10. maj 2002

Ligesom medarbejdere har krav på en ordentlig behandling, har virksomheder
det også

Multinationalt
ISS baserer sig på fire værdier: Ansvarlighed, ærlighed, kvalitet og entreprenør-ånd. Men skulle man tro februar-nummeret af Amnesty Internationals ellers udmærkede blad, Amnesty, eller et læserbrev i Information den 30. april af hovedbestyrelsesmedlem Egon Laugesen fra Enhedslisten, så kender ISS ikke disse værdier i Hong Kong.
ISS kritiseres i artiklen og læserbrevet fra at være løbet fra at give medarbejdere opsigelsesgodtgørelse i forbindelse med en tabt kontrakt i Hong Kong. Men artiklens forfatter har ikke researchet sagen særlig grundigt. Var ISS eller den internationale fagforening for ISS’ branche, UNI, der var tilstede, da forhandlingerne mellem ISS og medarbejderne fandt sted, blevet spurgt inden trykstart, burde artiklens drejning have været meget anderledes.
ISS følger i alle lande, dvs. også i Hong Kong, en politik, som anerkender medarbejdernes ret til at organisere sig. Vi støtter indførelse af minimumsløn, sikring af sociale goder og skabelse af fuldtidsstillinger og langvarig ansættelse. Af samme grund får vi normalt ros for vores medarbejderpolitik og bliver af den internationale fagforening for vores branche, UNI, holdt frem som en mønsterarbejdsgiver.

Mange daglejere
Men i et marked som Hong Kong er forholdene for medarbejdere i vores branche langt ringere end f.eks. i Danmark. Mange fungerer som daglejere uden fast beskæftigelse – og bliver derfor også snydt for sociale goder som f.eks. pension. Sådan behandler vi ikke vores medarbejdere – det er stik imod vores værdier og strategi. Derfor fremstår ISS som et godt eksempel i forhold til konkurrenter.
Artiklen beskriver korrekt, at ISS Hong Kong mistede en kontrakt ved undergrundsbanen i Hong Kong pr. 1. december sidste år. Men så hører fakta også op: I stedet for at fyre medarbejderne, hvilket ville have været usocialt i et marked med relativt høj arbejdsløshed, tilbød vi alle, som havde mindst to års anciennitet – samt de fleste øvrige medarbejdere – arbejde på andre kontrakter i nærheden.
Vi tilbød også, at de – såfremt de ikke kunne lide den nye arbejdsplads – kunne bede om forflyttelse inden for de første tre måneder. Endvidere tilbød vi at betale for evt. forøgede transportudgifter.
Ikke alle medarbejdere på kontrakten var organiserede, og de, som var, tilhørte flere forskellige fagforeninger.

Fremstød for sig selv
Én fagforening, HKCTU, prøvede at benytte sagen som et fremstød for sig selv. Dens repræsentanter fik overtalt et stort antal medarbejdere til at bede om at blive fyret og derefter kræve fratrædelsesgodtgørelse.
Dette nægtede vi at efterfølge, da fyringer var overflødige. Herefter fulgte fire lange møder med fagforeningen, hvori også arbejdsministeriet forsøgte at mægle. For at være imødekommende tilbød ISS, at alle medarbejdere på kontrakten, som var fyldt 58 år, uanset fagforening, kunne få førtidspension. Dette afslog HKCTU, som blot ønskede et stort kontant beløb som den så selv kunne fordele blandt sine medlemmer. Dens repræsentanter trak sig således ud af forhandlingerne og afviste ISS’ mæglingstilbud.
På dette tidspunkt havde UNI sendt deres repræsentant for regionen, Cristopher Ng, til at være bisidder ved forhandlingerne. Denne udtalte ved det sidste møde, at ISS havde strakt sig længere end forventeligt, og indskærpede over for HKCTU, at man handlede uansvarligt i forhold til medlemmernes tarv ved at afvise ISS’ tilbud og opfordre dem til at stå uden arbejde.

Dygtige til PR
Sagen er endt med at et stort antal medarbejdere sammen med HKCTU har anlagt en retssag. Taber de, skal de bære sagsomkostningerne oven i deres eventuelle arbejdsløshed.
HKCTU er tydeligvis dygtig til PR og har fået sit ensidige budskab gentaget i mange lande. Vi synes, at ledelsen har handlet kynisk og vildledt eksisterende og potentielle medlemmer i et forsøg på at vinde markedsandele fra konkurrerende fagforeninger.
Amnesty-artiklens forfatter får det i øvrigt til at lyde, som om ISS ikke har villet gå i reelle forhandlinger, og har ladet tilfældige medarbejdere håndtere sagen. Dette er også helt forkert. Vores direktør for Hong Kong og Kina sad selv ved forhandlingsbordet, og da sagen spidsede til, drog også vores koncerndirektør for de oversøiske markeder ud for at deltage i forhandlingerne.
ISS går foran globalt med sunde, skandinaviske værdier – og er globalt med i arbejdet for menneske- og arbejderrettigheder i FN’s global compact program. Vi er også med i Amnesty Internationals Business Club. ISS har som mål at være en god arbejdsplads for alle medarbejdere – også i Hong Kong. Og det er vi også!
Derfor er det mærkværdigt for os at læse, at vi ikke behandler medarbejdere ordentligt.
Ligesom medarbejdere har krav på en ordentlig behandling, har virksomheder det også.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu