Læsetid: 1 min.

LÆSERDEBAT

24. maj 2002

USA frygter en international domstol
17. MAJ – Bush-regeringens tilbagetrækning af USA’s underskrift på traktaten om en permanent international krigsforbryderdomstol følger blot USA’s hidtidige opførsel med systematisk boykot af internationale aftaler.
Jeg sidder med en opgørelse fra det uafhængige ’forskningscenter i globalisering’, CRG, der har offentliggjort en liste med 22 eksempler på, hvordan USA konsekvent har modarbejdet
internationale aftaler, uanset om de er indgået i FN’s regi!
Hovedkriterierne for supermagten er, om aftalerne tilgodeser ’USA’s strategiske interesser’.
Lad mig nøjes med et par eksempler:
1) I december 2001 meddelte USA officielt, at de trak sig ud af ABM-traktaten af 1972 om antiballistiske missiler.
2) Konventionen mod biologiske og giftige våben af 1972 blev ratificeret af 144 nationer herunder USA.
I juli 2001 udvandrede USA fra en konference i London, der skulle diskutere en protokol fra 1994, beregnet på at styrke konventionen ved at give mulighed for inspektion på stedet. I november 2001 erklærede USA’s viceudenrigsminister John Bolton i Geneve, at »protokollen er død«.
3) I 1986 fastslog den internationale domstol i Haag, at USA havde overtrådt international lov gennem »ulovlig brug af magt« i kraft af sine aktioner sammen med ’Contraerne’. USA nægtede at anerkende Haag-domstolens jurisdiktion. En FN-resolution til støtte for domstolen vedtoges med 94 stemmer mod to, nemlig USA og Israel.
Man forstår denne superslyngelstats frygt for en international krigsforbryderdomstol!

Af Eric Danielsen,
Rude Vang 13 B, Holte

Ubehagelige sandheder
20. MAJ – Kender Information en bedre definition på tåber end folk, der ignorerer det, de ikke kan benægte?

Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14, 4., Kbh. K

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu