Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

21. maj 2002

En legitim invasion?
11. MAJ – George W. Bush har travlt med at beskylde Irak, Nordkorea og Iran for at skjule terrorister samt at true med masseødelæggelsesvåben.
Præsidenten fører en flerstatsautoriseret krig – der manipulerer med folks retfærdighedssans, dette burde ikke være lovligt. USA lader til, i ly af tragedien i New York, at gøre op med gamle fjender i terrorbekæmpelsens navn. Efter krigen i Kuwait indførte FN sanktioner imod Irak. Resultatet er en lidende befolkning, som lever lige omkring sultegrænsen.
Eksistensgrundlaget for Den Irakiske Nationale Kongres er snart udtømt, fordi den vestlige verden ikke støtter denne organisation, der ønsker at vælte Saddam Hussein og indføre en demokratisk administration. I stedet satses der på en invasion, der skal fjerne Saddam for stedse. George Bush 1991, havde muligheden for at fjerne Saddam Hussein, men han havde kun et mål for øje, at sikre de amerikanske olieinvesteringer i Kuwait.
Præsidenten forsvarer sig ved, at Saddam Hussein ignorerede FN’s krav, om fri adgang for våbeninspektørerne til alle våbeninstallationer i lrak.
Men, er det moralsk forsvarligt at beskylde andre lande for oplagring af masseødelæggelsesvåben, når man som eneste supermagt, leger med krudt, kugler, raketter og beskyttelsesskjold. Og hvordan ville USA og Israel reagere, hvis europæiske lande krævede adgang til de to landes våbenlagre?

Thomas Jørgensen
Syrenvej 17, Hillerød

De reaktionære
13. MAJ – Kommentatorerne Sheikh og Shah har – ikke overraskende – fundet sammen i et noget hyklerisk indlæg den 10. maj. Her klassificeres undertegnede som en højreorienteret patriot. Patriot vedkender jeg mig gerne at være – mit klare formål er at arbejde for at bevare Danmark som et sekulært demokrati, hvor religon er en privatsag. Sheikh, der i 2001 i Information beskrev sine ferieoplevelser med militæreskorte til Kashmir er derimod medlem af organisationen Minhaj ul-Quran. Organisationens talsmand måtte sidste år indrømme, at man samlede ind til en islamisk revolution i Pakistan. Er det Sheikhs patrioisme? Både Sheikh og jeg er medlemmer af Det Radikale Venstre. Men jeg er ikke – i modsætning til Sheikh – og måske også Shah? medlem af Minhaj ul-Quran og har derfor ikke underskrevet en medlemspagt, der forpligter mig til at arbejde for islamisk overherredømme på jorden. Shah har i tidligere indlæg bagatelliseret problemerne på de islamiske friskoler, selv om adskillige dagblade sidste år bragte veldokumenterede og rystende afsløringer af forholdene. Shah har også givet udtryk for at skænderier om badning og svømning i folkeskolerne er urimelige, her skal skolerne naturligvis bøje sig for konservative muslimers krav. Friskolerne skal dog, mener Shah, undervise i at »f.eks. Darwins teorier i Vesten opfattes som en sandhed, uanset hvad vi måtte mene om dem!« Hvad mener Informations læsere egentlig om sådanne synspunkter? (Fork. af red.)

Helle Merete Brix
Svendborggade 4, Kbh. Ø

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu