Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
7. maj 2002

Godt Numus lukker
1. MAJ – Det var på tide, at NUMUS blev lukket! I modsætning til leder og kommentar den 30. april mener jeg, at både NUMUS og DIEM burde være lukket for to år siden, da den musik, der blev fremvist, ikke var ny eller grænseoverskridende mere.
Betydningen af festivalen er stærkt overvurderet, når der kun kommer de samme ca. 50 Tordenskjolds soldater, medregnet publikum, anmeldere og komponister på og uden for scenen.
Karl Aage Rasmussen har jeg oplevet være skrigende ligeglad med meninger, der kom fra det fuldt betalende publikum. Personligt har jeg været publikum til NUMUS de sidste 14-16 år. Jeg har fundet mig i den hovne attitude, som osede ud fra cafeens borde, fordi den musik, der blev præsenteret, var spændende og udrensende. Men de sidste to år har festivalen væltet sig i gamle travere (Nørgaard, Cage, Kagel, Sjostakovitch!) – og sidste år var der intet nyt. Det er for ringe, når man taler om NU-MUSIK! Det samme gør sig gældende for DIEM, dog i mindre målestok: Wayne Siegel er ikke nær så selvfed som Rasmussen.
Det, der er galt, er at det er mere udfordrende at lytte til techno, trace, electronica, new age og hip-hop på de små scener. Når NUMUS bruger flere år på Nørgaard, men intet på Stockhausen – når man slet ikke ser på Philiph Glass eller den tyske scene, så er det på tide at NUMUS lukker.

Normann Aa. Nielsen
Søbyvej 5, Odder

En østlig forpligtigelse
1. MAJ – Danmark har siden kommunismens fald i 1989 til 1991 haft en vigtig og konstant tilstedeværelse i Central- og Østeuropa. Vi vidste allerede i starten af 90’erne, at vores støtte var essentiel for at bidrage til udviklingen af stabile demokratier. Til dette formål har vi brugt milliarder, der alle er gået til markante forbedringer i modtagerlandene.
For regeringen er opgaven åbenlyst tilendebragt, da der skæres markant i MIFRESTA midlerne, de midler der skal fremme miljøet og sikkerheden i de tidligere kommunistiske diktaturer. Senest ved at overføre 10 mio. til Udenrigsministeriets almindelige drift.
Desværre er der stadig i allerhøjeste grad brug for vores støtte nu og i fremtiden. I alle de tidligere kommunistiske lande er der udpræget fattigdom blandt dele af befolkningen. Derudover lider landene under en forurening der langt overstiger, hvad vi i Danmark kan forestille os. Endelig er det for nye demokratier en stadig kamp at fastholde og udvide de demokratiske værdier og institutioner vi i Danmark tager for givet.
Ved at neddrosle vores engagement svigter vi de folk, der gennem 50 har lidt under kommunismens åg, og nu kæmper for at opbygge fredelige og stabile demokratier.
Skal disse lande virkelig bare sejle deres egen sø?

Rune Heiberg
udenrigspolitisk ordfører,
Radikal Ungdom
Nørre Allé 90, Århus C

Kære Frederik
Et forslag: Send et foto af frøken Mary til Se og Hor. De titusinde kunne gå til noget pænt, for eksempel lidt genopbygning i et bibelsk land...

Henrik Fleischer,
Badensgade 36, Kbh. S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her