Det kunne ikke være andre end min mor. Hvem ville ellers ringe et kvarter inde i transmissionen af en VM-fodboldkamp med dansk deltagelse? Incassokontoret åbner først kl. 10.
»Hvad sagde jeg?« sagde hun, da jeg løftede røret. I det samme blev Jon Dahl spillet fri i feltet og tromlet ned af et medlem af den afrikanske stamme af vildmænd, vi var oppe imod. Hvor er Pia Kjærsgaard når det virkelig gælder? Eller Thule?
»Straffe!« råbte jeg, og dommeren var enig, men min mor forstod ikke, hvad jeg talte om.
»Jeg har hele tiden sagt det,« gentog hun. »Og den her nye undersøgelse viser det klart og tydeligt.«
»Plæneklipperen skal skyde,« sagde min bedre halvdel, der havde indvilget i at se kampen sammen med mig i bytte for, at jeg hentede morgenbrød.
»Nej!« stønnede jeg. »Så kan de lige så godt skifte Brian Steen ind for at sparke ... .«
»Jo,« sagde min mor. »Jeg har det sort på hvidt: du skulle aldrig have giftet dig!«
»Det er sgu da ikke Tøfting,« sagde jeg, »det er Jon selv.«
»Men det var Plæneklipperen der hentede bolden,« sagde min sidekvinde, måske fordi han er den eneste på det danske hold, hun er i stand til at genkende.
»Man skal holde sig fra det andet køn," sagde min mor, "så får man det meget bedre. Begge to, hvis du forstår, hvad jeg mener ... .«
Her afbrød jeg min mor, og det er selvfølgelig ikke rart at måtte tilstå i al offentlighed, men Jon Dahl scorede altså på det straffespark.
»Yes, mor, den er inde!«
Bedre selvforståelse
Jeg rakte armene op over hovedet ligesom spillerne på banen indtil det gik op for mig, at jeg så ikke længere kunne høre, hvad min mor sagde. Jeg skyndte mig at føre telefonen tilbage til øret igen:
«... en bedre selvforståelse ved at være i en gruppe af kønsfæller i nogle timer hver dag,« sagde hun. »Det er videnskabeligt bevist!«
»Mor, hvad er det egentlig du snakker om? Der er fodbold og Danmark fører. Kan du ikke ...«
»Jeg snakker om en undersøgelse fra daginstitutionen De Fire Elementer i Horsens. De lader drenge og piger lege hver for sig. Pigerne lærer mod og selvtillid på den måde og drengene bliver bedre til at fordybe sig,« sagde hun.
»Men hvorfor skulle jeg aldrig have giftet mig? Hvilket jeg for øvrigt ikke er og aldrig har været? Hvad har det med sagen at gøre?«
»Dit arbejde, min dreng. Du mangler tid til fordybelse, fordi du hele tiden er omgivet af kvinder. Du får aldrig udført et ordentligt stykke arbejde ...«
Her lagde jeg røret på. Måske er kønsopdeling vejen frem i de danske institutioner og måske vil det være en fin idé ved mange julefrokoster og i særdeleshed ved offentlig forevisning af fodboldkampe men indenfor hjemmets fire vægge duer det ikke.
Og gad dog vide om min mor har overvejet, om der kan være andre faktorer end de biologiske, som er bestemmende for, hvordan kønnenes leg i en institution forløber?
Og mon Danmarks drenge har deres kvinder med i Østen? Jeg tror, jeg køber Se og Hør en af dagene.