Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
28. juni 2002

Til justitsministeren
Mandag blev syv danskere udvist af Norge. De var med en bus på vej for at deltage i den lovligt anmeldte demonstration mod Verdensbanken. Ifølge det norske politi var danskerne registreret i Schengen-systemet. Iblandt dem var personer der tidligere var mødt med alvorlige sigtelser af dansk og svensk politi, i begge tilfælde frikendt. Hvordan sikrer ministeren danske statsborgeres retssikkerhed i Schengen-samarbejdet, når man registreres som kriminel uden at være dømt?

Thomas Bugge og David Albertsen, Globale Rødder

Slagside
25. JUNI – Næstformanden for Dansk Folkepartis Ungdom, Morten Messerschmidt, vil registrere de journalistiske indslag på DR-TV. Hensigten skulle være at påvise en venstreorienteret énsidighed, som han mener at have konstateret i indslag om indvandrerkritiske partier i Danmark og Holland.
Der er bare lige den detalje, at registreringen i sig selv er på kant med lovgivningen om private registre. Desuden rejser det en alvorlig tvivl om Morten Messerschmidts og hans partis respekt, dels for pressens uafhængighed, dels for den grundlovssikrede ytringsfrihed.
Jeg skal ikke kunne sige, om han er ude på at få italienske tilstande i den danske medieverden. Interessant er det i hvert fald, at samme dag, som Messerschmidts initiativ er omtalt i pressen, kan man læse, at Silvio Berlusconi har fået tre journalister fyret på de italienske statsejede tv-stationer RAI I-III. Baggrunden er en række indslag, som har været kritiske over for netop Berlusconi.
Det er svært at se registreringen som andet end et forsøg på at gennemtvinge en positiv indstilling over for hans parti og de synspunkter, det repræsenterer. Initiativet ligger fint i forlængelse af indsatsen for at lukke munden på kritiske røster i offentlige råd og nævn og forslaget om at afskaffe racismeparagraffen. Det nye og foruroligende er, at Venstres Jens Rohde i en kommentar til initiativet lægger op til at se nærmere på, hvad han kalder den politiske slagside på Danmarks Radios P1. (Fork. af red.)

Carsten Skov Teisen
Blikkenslagervej 29, Slagelse

Verden forsvinder
23. JUNI – I anledning af Peter Weis-indlæg (Inf. 22.
juni). Egentlig har jeg kun gjort een opdagelse, nemlig at det er vanskeligt at tænke sig om. Det jeg forsøger at forklare tænker os om er det der underholdning ved Titanics undergang.
På grund af krige, økologiske samfund er verden, som vi kender den, ved at forsvinde.
Men Ejvind Larsen fortæller os om SF’s fornyelse.

Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14, 4
1171 K

Nyheden, der forsvandt
24. JUNI – Lørdag den 22. juni startede radioavisen kl. 6.00 med at fortælle at »Ted Turner fra CNN er kommet i alvorlige vanskeligheder, idet han har udtalt, at selvfølgelig vil de palæstinensiske selvmordsbomber fortsætte, for de har jo ikke
andre våben, hvorover Israel har reageret meget voldsomt...« (ref. efter hukommelsen).
I lyset af, hvordan det lykkedes den amerikansk-jødiske lobby at presse CNN til at høre op med at omtale det israelske militær som besættelsessoldater, lyttede jeg efter en uddybelse til de følgende udsendelser, men da var nyheden forsvundet til fordel for det sædvanlige småfnidder fra den hjemlige andedam.
Måske Fafner eller Burchart kan hjælpe med yderligere oplysninger?

Helge Seidelin Jacobsen
Kongelundsvej 91
2300 København S

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her