Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
21. juni 2002

Lov, orden og sikkerhed
16. JUNI – På baggrund af det tragiske dobbeltdrab i Sønderjylland den 13. juni er det relevant at gentage kravet om at få voldelige og kriminelle rockerforeninger forbudt i dette land. – Også for de pågældende medlemmers egen sikkerheds skyld.

Kurt Jonas
Skovbrynet 7
4300 Holbæk

Folkeskolen eller privatskolen?
16. JUNI – Flere og flere vælger privatskolen – fordi folkeskolen er forældet. Det største problem i folkeskolen er it, både hvad angår materiel og lærernes efteruddannelse. For at kunne praktisere den tidligere (vel også nuværende?) regerings målsætning om, at Danmark skal blive verdens førende it-nation, skal it indgå som en vigtig del af undervisningen. På dette område skal der tilføres en massiv saltvandsindsprøjtning.
Da jeg selv går på en almindelig folkeskole midt i København kan jeg se nogle mangler. Skolen tager ikke udgangspunkt i eleven, men i ’massen’. Et eksempel kunne være, at en elev i 1.klasse allerede på det tidspunkt kunne læse, samtidig med, at de andre gennemgik alfabetet. Konsekvensen ville givetvis være, at den pågældende elev ville forstyrre resten af klassen pga. manglende udfordring. Desuden ville eleven føle sig uden for ’fælleskabet’ og eventuelt blive mobbet.
Det er er en stor opgave for lærerne at udfordre alle i klassen. Eleverne er naturligvis hver især på et forskelligt niveau. Derfor kan privatskolen hurtigt blive ’samlingsstedet’ for de intelligente. En skævvridning vi desværre også ser på andre områder. For at forhindre det, skal folkeskolen udfordre alle elever uanset niveau. Det kan ske via en bedre efteruddannelse af lærerne.
Folkeskolen skal være stedet, hvor udvikling, integration, udfordring og indflydelse er nøgleord.

Niels Andersen
Ingerslevsgade 132 , Kbh. V

Afslørende antikvarboghandel
17. JUNI – I debatten om litteraturens krise. vil jeg gerne bidrage med en detalje fra min egen verden.
I 50’erne og 60’erne udkom Hasselbalch’s Kultur-bibliotek, med over 200 bind. En smuk blanding af essays, småhistorier og smagsprøver af verdenslitteraturens største personligheder. Zola, Rilke, Heine, Voltaire, Whitman, Andersen, Kierkegaard osv. Den antikvariske pris for en af disse bøger er kr. 15,-, det samme som en af Disney’s Jumbobøger. Hvad sælger mon bedst? Rigtigt gættet! Der sælges mere end 50 Jumbobøger, for hver en af kultur-bibliotekets. Skal man le eller græde over det? Jeg synes ihvertfald det er et ganske godt billede af det stade vores kultur er nået op/ned på.

Jørgen Thomsen
Hovedgaden 123, Regstrup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her