Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

20. juni 2002

Pjat og løs snak
14. JUNI – Information ved, og benægter det ikke, at der er overhængende fare for, at vi går til grunde på grund af pjat og løs snak.
Information ved, og benægter det ikke, at det er forbryderisk at forøge mængden af pjat og løs snak.

Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14, 4
1171 Kbh. K

Skilsmissebørn
15. JUNI – Min søn på 13 synes overskriften om, at skilsmissebørn sjældnere når at blive 18 år, var voldblæret, og han læste straks artiklen igennem for at få overblik over sin øgede risiko. Bagefter forstod han godt, at jeg som garvet Informationslæser var skuffet over overskriftens ringe dækning i artiklen. Konklusion: Overskriften var voldblæret, og sammenhængen med artiklen var BT-agtig.

Kirsten Toft
Farum Gydevej 29, 3520 Farum

Hvorfor skal vi lære så meget?
16. JUNI – Bertrand Russell fortæller, at han i sin studietid skulle lære så meget, at det muligvis varigt skadede hans selvstændige, originale evner. I Japan har man samme problem, en af grundene til Japans over 10 år lange stagnation er formodentlig, at børnene og de unge i den grad bliver presset til at lære et for et menneske næsten umuligt stort pensum. Hjernen er fyldt op med andres påvirkning, så der dårligt er plads til nye tanker.
Det er derfor til en vis grad et sundhedstegn, at danske gymnasieelever har ladet fritidskulturen sejre, som kronikken i Information beskriver den 15. juni. Det er en nødværgeforanstaltning, en beskyttelse mod at deres selvstændige individualitet bliver tromlet ned under uophørlig påvirkning og undervisning.
Men kronikken har ret i, at voksensamfundet skal sørge for » at eleverne kan lære, hvad de har brug for.« Det kan de bare gøre med langt mindre undervisning. Lad os sætte skoletiden ned til f.eks. højst 10 år, så de unge kan komme i gang med det studium, de skal leve af, inden de er totalt udbrændte af at lære noget unyttigt, de aldrig får brug for.

Iver Hagel-Sørensen
Hyltebjerg Allé 78 A, Vanløse

Pro et contra
17. JUNI – Danskerne er blevet jøde»hadere« læser man, osse i seriøse aviser. Det tror jeg ikke, ingen dansker, der enten husker besættelsen eller har læst om den, kan glemme hvad jøderne led i 30’erne-40’erne.
Men sagen er, at mange mennesker ikke kan lade være med at tage parti for svage parter. I denne situation palæstinenserne, som er uden eget land og uden grænser. Det kalder på følelser som er almentmenneskelige. Får de disse ting opfyldt, er der mere jævnbyrdighed, og sagen ændrer muligvis karakter.

Birte Munk
Roald Amundsensvej 29
8200 Århus N

Brug dog busser
De ellers så spareivrige politikere i VK-regeringen flotter sig rigtigt i forbindelse med EU-formandskabet. Store bilkorteger skal transportere politikere fra det ene sted til det næste. Dertil kræves mange biler, chaffører, politi, hjemmeværn.
Jeg foreslår at bruge busser i stedet for. Transporten af politikerene i busser vil kun koste en brøkdel af, hvad bilkonvojerne koster, og sikkerheden vil kunne klares med en landbetjent i hver af busserne.

Holger Terp

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu