Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

14. juni 2002

Mål
*Horder vælter ind over vores aldersgrænser: Efter sommerferien vil 10.000 børn have ret til folkeskole-undervisning. Derfor: Afskaf modersmålsundervisningen for disse børn!
Det vil muliggøre skattenedsættelser, afskaffe lærermangelen – og medvirke til en yderligere ansvarliggørelse af forældrene.
Hvad venter VK på?

Jesper Jensen, Dragør

Fætre og kusiner
Det kan være et problem for nogle mennesker, at de bliver tvunget ind i et ægteskab. Et anstændigt samfund sætter så folk til at afhjælpe problemet. Et uanstændigt samfund leder i stedet efter sammenhænge, som er lige så vederhæftige som sammenhængen mellem podagra og udsigt til regnvejr. Nu er man nået så langt ud, at hvis en kusine gifter sig med sin fætter, er det tvang, og så skal det forbydes. Hvad har I tænkt jer de skal gøre på Fur og de andre små-øer? Nøjes med børn uden for ægteskab og leve på polsk?

Thomas Riis, arkitekt, Nuuk

Brev fra Ramallah
10.JUN. – Hermed lidt om livet i Ramallah, mens Sharon bliver modtaget i Washington som
’fredens mand’ ... og mens verden er ved at glemme, at krigen som Israel udkæmper mod det palæstinensiske folk foregår for fuld udblæsning.
Den israelske hær er i Ramallah. Vi er under udgangsforbud og ved ikke nøjagtigt, hvad de gør og hvorfor de er her. Det
var helt uventet. Min plan om at tage til konference i Italien synes at gå op i den blå luft. Det er ikke bare, at israelerne føler at de kan komme ind og ud, dræbe, ødelægge og arrestere. De synes også at ville vise os, at de ejer vores tid og vores planlægning.
I dag gik børnene ikke i skole. Det er sidste skoledag, og min søn havde glædet sig til at få sit diplom og sige farvel til de andre børn. Vi kunne selvfølgelig ikke få ham i skole. Min nevø bliver student i morgen og det bliver måske aflyst. Jeg siger ikke, at det er mere tragisk end drab, men det er en anden slags vold, som vi må tage os af som samfund. Rent bortset fra at jeg skulle have brugt dagen på at forberede mit oplæg til konferencen om vold i palæstinensisk fortælling ... hvor ironisk...
Jeg håber stadig på en eller anden måde at kunne komme til Italien.

Judith Harel
medlem af den israelske fredsbevægelse

Ovenstående brev er sendt til Ingrid Steinitz, Danmark

Fodbold spalte op og ned
12. JUN. – VM: Det er beskæmmende at begivenheder, der er af en så ringe lødighed og er genstand for så stor en kommerciel udnyttelse, afføder en så stor dækning i en avis af Informations karat. Det synes jeg faktisk at Information er for god en avis til at lægge ryg til.
Det forekommer mig at langt det overvejende flertal af Informations læsere kun har en særdeles marginal interesse for noget så betydningsløst som fodbold, ja for den sags skyld ’cykelturen i Frankrig’ som velsagtens er den næste ’sportsbegivenhed. som Informations nye og sportsbegejstrede redaktør vil belaste os med.
I en avis af informations omfang synes jeg at det er en forkert prioritering at bruge så meget plads på noget der har så ringe en nyhedsværdi som sport, og kan kun betragte det som et knæfald for en trang til populisme, der burde være Information fremmed. Overlad dog den slags ’luderjournalistik’ til formiddagsbladene og brug den begrænsede spalteplads til noget lødigt, noget af det stof som ’de andre’ ikke har f.eks. de nordiske lande, stillehavsregionen, Grønland og Færøerne, udviklingen i Rusland og den øvrige gamle østblok. Der er såmænd nok at tage fat på som den befolkningsgruppe der læser og i mange år har læst og holdt af Information nok hellere læser om end det bras, der fra omtrent alle medier kastes i hovedet på os. Informations kendemærke har i mange år været, at det var en anderledes avis. Lad dog for Guds skyld være med at forlade den linje. Det vil medføre en kamp op ad bakke, som Information nok ikke overlever.

Lars H. Dideriksen
Solsikkevej 5, Hundested

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu