Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

Debat
13. juni 2002

Tomme kirker og moskeer
4. JUN. – Det forekommer mig, at der er et væsentligt punkt i den evindelige diskussion om islam, som ikke er berørt:
Er der grund til at tro, at islam vil være mere modstandsdygtigt overfor den moderne, sekulære civilisation end kristendommen har været. Siden Darwin har naturvidenskaben gradvis erobret terræn fra troen, så kirkerne i dag står tomme. Det vil gå moskeerne på samme måde. Kirke og stat vil blive adskilt, og trossamfundene vil få status som i USA, hvor fårene græsser fredeligt side om side. Der er nok af mere væsentlige problemer at bruge tid og kræfter på.

Erik Oksen
Toruplund, Torup 1, Samsø

Befriende læsning
7. JUN. – Hvor er det herligt at læse Tine Byrckels Qlumme d.d. Velskrevet, viis og slagfærdig om et livsens alvorligt emne. Mere af det – så går dagen lettere!

Kirsten Netteberg
Bistrup Park 42, Birkerød

Samvittighedsfuld etik
10. JUN. – Jeg skal lige konsultere min telefonbog først. Det er en bog, jeg tror på. Den er fyldt med numre, som har vist sig at være sande.
Jeg vover alligevel pelsen med at komme med en selvstændig vurdering. Efter at have læst debatten imellem Preben Wilhelm og Fateh Alev (i Information weekend) må jeg konkludere, at hvis Preben Wilhelm havde været 30-40 år yngre, uden skæg og af hunkøn (samt en anelse smukkere) var jeg nok uberettiget blevet forelsket i ham. (Godt gået, Preben!)

Michael Unna
Bjadstrup Mose 28, Højbjerg

’Livslang læring’
10. JUN. – Jeg læste Steen Nepper Larsens interview med Peter Sloterdijk fredag den 7. juni.
I dag mandag sidder jeg stadig og måber over at den samling ureflekterede klicheer kan komme fra én, der er filosof og rektor på et kunstakademi. Først får vi at vide at ’livslang læring’ skulle være i opposition til humanisme. Tværtimod bygger humanismen netop på ideen om at mennesket faktisk i sit eget liv kan gøre erfaringer som fører til ny erkendelse. Den moderne propaganda om ’livslang læring’ kommer derimod fra magthaverne i erhvervslivet, der ønsker at kunne regulere de ansattes livsanskuelse, så den hele tiden er tilpasset ønsket om kapitalakkumulering. Eller sagt på en anden måde; man ønsker ikke at de ansatte har ontologisk forståelse kun kontingent viden.
Senere afvises den klassiske forståelse med at det er en konstruktion.
Ja, klassisk dannelse, nationalisme, euroland, kapitalisme og globalisering er altsammen konstruktioner, mennesket kan slet ikke leve uden tankekonstruktioner, det er ganske enkelt en banalitet. Det er derimod interessant at finde ud af, under hvilken konstruktion, man ønsker at leve.

Geert Heldager Nielsen
Søborg Hovedgade 139 A 1. tv.
Søborg

Kære Anders Fogh
Hvis du mener, det du siger om pampere, hvis det ikke bare er tom retorik, hvad jeg ikke håber, det er, hvorfor fremsætter du så ikke et lovforslag om gennemsigtighed i forvaltningen.
Magtmisbruget ville reduceres effektivt, i disse e-tider ville det være indlysende, og for folkestyret ville det være et historisk vendepunkt.
Eller er gennemsigtighed mere, end hvad EU kan tolerere ?

Jens Emborg,
Jacob Lindbergs Vej 12, Kbh. NV

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her